Aktualności
Wycieczki uczniów do firm pomagają mądrzej wybrać przyszły zawód
Wycieczki do firm – by mądrzej wybrać przyszły zawód. Prawie tysiąc gimnazjalistów wzięło udział w programie Laboratorium, pilotażowo realizowanym w tym roku w powiecie olsztyńskim.
Program został wymyślony przez Krzysztofa Kamińskiego, przedsiębiorcę prowadzącego firmę niedaleko Olsztyna.
Klasa mojego syna przyszła kiedyś na wycieczkę do mojej firmy. Uczniowie mogli obejrzeć z bliska roboty przemysłowe – bo tym się zajmujemy – a nawet posterować takimi robotami. Wielu powiedziało po tej wycieczce, że chcą zostać inżynierami. Pomyślałem wtedy, że warto, by takie wycieczki mogła odbyć większa liczba dzieci i młodzieży. W moim życiu było dużo przypadkowości w wyborze zawodu, więc jeśli teraz mamy możliwość pokazania młodym ludziom konkretnych firm i miejsc pracy, to powinniśmy to robić
– przekonuje Krzysztof Kamiński.
Biznesmen swoim pomysłem zaraził warmińsko-mazurskiego kuratora oświaty Krzysztofa Marka Nowackiego.
Plusy tego programu widzę dwa. Po pierwsze, uczniowie dowiadują się, że na Warmii i Mazurach jest wiele firm i wiele ciekawych stanowisk. A po drugie, takie zapoznanie z zawodami da młodzieży możliwość podjęcia bardziej racjonalnych decyzji co do swojej ścieżki kształcenia
– przekonuje kurator.
W program włączyła się też warmińsko-mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Dzięki temu gimnazjaliści mogli odwiedzić 18 firm.
Przedsiębiorcy też byli z tego bardzo zadowoleni, bo trzeba pamiętać, że mimo wysokiego bezrobocia, mamy problem ze znalezieniem pracowników – spawaczy, operatorów maszyn, szwaczek czy tapicerów. A młodzi ludzie mogli zobaczyć, że w regionie działają firmy na najwyższym światowym poziomie i można znaleźć w województwie pracę bardzo dobrze płatną
– przekonuje prezes Strefy Grzegorz Smoliński.
Dlatego warmińsko-mazurskie kuratorium oświaty już myśli o rozszerzeniu programu na kolejne 2 lub 3 powiaty w przyszłym roku szkolnym. Tą inicjatywą kurator zainteresował też ministerstwo edukacji narodowej.
Andrzej Piedziewicz/asocha