Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region
Wiceminister Gróbarczyk: nie wykluczamy budowy terminala w okolicach Tolkmicka
– Będziemy potrzebowali nowych powierzchni magazynowych; zakładamy możliwość budowy nowego terminala w okolicy Tolkmicka, który będzie pełnił rolę terminala masowego – stwierdził w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Zastrzegł, że prowadzone są w tej sprawie analizy.
Wiceszef resortu infrastruktury odpowiadał w czwartek w Sejmie na pytania posłów dotyczące przekopu Mierzei Wiślanej. Zapewnił, że oszacowany łączny koszt inwestycji nie zmieni się. – To 1 mld 984,5 mln zł – zaznaczył.
Przypomniał, że ten koszt dotyczy przede wszystkim budowy: kanału przez Mierzeję Wiślaną, toru żeglugowego przez Zalew Wiślany, budowę i modernizację toru wodnego na rzece Elbląg, budowę mostu w Nowakowie oraz doprowadzenie toru żeglugowego do portu w Elblągu.
Gróbarczyk wskazał, że port w Gdańsku prowadzi „bardzo intensywne analizy co do inwestycji na tym terenie”.
Na pewno będziemy potrzebowali znacznych ilości nowych powierzchni magazynowych i składowych – w związku z tym również dopuszczamy czy zakładamy możliwość budowy nowego terminala w okolicy Tolkmicka, który będzie pełnił przede wszystkim rolę terminala masowego
– powiedział. Zastrzegł, że „trwają analizy i oceny”.
Wiceszef MI dodał, że „w ramach procesu inwestycyjnego będzie to przedsięwzięcie w 100 proc. biznesowe”.
W związku z tym port w Gdańsku wykonuje i przygotowuje rozwiązania
– powiedział Gróbarczyk.
Przekop Mierzei Wiślanej ma skrócić i uprościć żeglugę oraz sprawić, że nie będzie potrzeby korzystania z Cieśniny Piławskiej. Docelowo nowy kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości. Po zakończeniu wszystkich części projektu w 2023 r. do portu w Elblągu mają wpłynąć jednostki o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów.
Wiceminister Gróbarczyk podkreślił, że priorytetem inwestycji jest bezpieczeństwo.
Tragedia w Ukrainie, która się dzieje, wskazuje na właściwy kierunek tej inwestycji
– podkreślił.
Zwrócił uwagę na „brak jakiejkolwiek ingerencji rosyjskiej w realizację tego kierunku transportowego”, co jest m.in. gwarancją swobodnego dostępu do portów Zalewu Wiślanego.
Port Tolkmicko jest bazą dla statków rybackich i przystanią jachtową.
Autor: M. Jarco (PAP)
Redakcja: M. Rutynowski