W Olsztynie o edukacji włączającej. Jak budować szkołę dla wszystkich?
Edukacja włączająca – czym jest i co oznacza dla rozwoju społeczeństwa? O tym rozmawiano w Olsztynie.
W Olsztynie odbyło się spotkanie na temat edukacji włączającej. Wiceminister Edukacji Narodowej, Izabela Ziętka podkreśliła, że edukacja włączająca nie ma na celu likwidacji szkół specjalnych i poradni psychologicznych.
Chcemy, żeby szkoła ogólnodostępna umiała reagować na potrzeby dziecka. Umiała udzielić odpowiedniego wsparcia temu dziecku. I żeby to wsparcie było adekwatne do potrzeb rozpoznanych w środowisku. O tym jest edukacja włączająca
– powiedziała.
Warmińsko-Mazurska Kurator Oświaty, Jolanta Skrzypczyńska, wyjaśniła, że szkoła ogólnodostępna to placówka przyjazna każdemu uczniowi.
Każdy ma tam znaleźć swoje miejsce, czy on jest bardziej otwarty, czy bardziej wycofany. Ponieważ funkcjonujemy w społeczeństwie, w którym jesteśmy różnorodni i musimy wzajemnie się szanować i akceptować
– powiedziała.
Jak dodała kurator, edukacja włączająca ma dotyczyć wszystkich uczniów.
Każdy uczeń, jak i każdy człowiek, ma swoje określone potrzeby. Uczeń, który ma trudności w nauce, ma potrzeby, ale uczeń, który jest uzdolniony, też ma swoje potrzeby. I chodzi o to, żeby od jak najwcześniejszego okresu, kiedy oni przychodzą do systemu szkolnego, czyli właściwie od przedszkola, żeby rozpoznawać te potrzeby. Żeby dzieci jak najlepiej mogły się rozwijać
– przekazała.
Dzięki procesowi włączania każde dziecko ma mieć możliwość pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Wojciech Lipka, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Działdowie, wyjaśnił, że edukacja włączająca wymaga zmiany w podejściu do nauczania.
To szkoła musi się najpierw zmienić, przygotować na wizytę tego młodego człowieka, żeby on się tam poczuł dobrze. Kadra nauczycielska, specjaliści, którzy są zatrudniani w tej edukacji, muszą trochę też popracować na swoimi kompetencjami, żeby wprost odpowiedzieć na potrzeby tego dziecka, które się do nich zgłasza
– powiedział.
Edukacja włączająca to krok w stronę zbudowania włączającego społeczeństwa, bo wyposaża dzieci i młodzież w kompetencje pozwalające na stworzenie społeczeństwa akceptującego różnorodność.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: N. Bombala
Redakcja: P. Jaguszewski






























