Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 3 °C pogoda dziś
JUTRO: 5 °C pogoda jutro
Logowanie  

W Olsztynie o edukacji włączającej. Jak budować szkołę dla wszystkich?

Edukacja włączająca – czym jest i co oznacza dla rozwoju społeczeństwa? O tym rozmawiano w Olsztynie.

W Olsztynie odbyło się spotkanie na temat edukacji włączającej. Wiceminister Edukacji Narodowej, Izabela Ziętka podkreśliła, że edukacja włączająca nie ma na celu likwidacji szkół specjalnych i poradni psychologicznych.

Chcemy, żeby szkoła ogólnodostępna umiała reagować na potrzeby dziecka. Umiała udzielić odpowiedniego wsparcia temu dziecku. I żeby to wsparcie było adekwatne do potrzeb rozpoznanych w środowisku. O tym jest edukacja włączająca

– powiedziała.

Warmińsko-Mazurska Kurator Oświaty, Jolanta Skrzypczyńska, wyjaśniła, że szkoła ogólnodostępna to placówka przyjazna każdemu uczniowi.

Każdy ma tam znaleźć swoje miejsce, czy on jest bardziej otwarty, czy bardziej wycofany. Ponieważ funkcjonujemy w społeczeństwie, w którym jesteśmy różnorodni i musimy wzajemnie się szanować i akceptować

– powiedziała.

Jak dodała kurator, edukacja włączająca ma dotyczyć wszystkich uczniów.

Każdy uczeń, jak i każdy człowiek, ma swoje określone potrzeby. Uczeń, który ma trudności w nauce, ma potrzeby, ale uczeń, który jest uzdolniony, też ma swoje potrzeby. I chodzi o to, żeby od jak najwcześniejszego okresu, kiedy oni przychodzą do systemu szkolnego, czyli właściwie od przedszkola, żeby rozpoznawać te potrzeby. Żeby dzieci jak najlepiej mogły się rozwijać

– przekazała.

Dzięki procesowi włączania każde dziecko ma mieć możliwość pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Wojciech Lipka, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Działdowie, wyjaśnił, że edukacja włączająca wymaga zmiany w podejściu do nauczania.

To szkoła musi się najpierw zmienić, przygotować na wizytę tego młodego człowieka, żeby on się tam poczuł dobrze. Kadra nauczycielska, specjaliści, którzy są zatrudniani w tej edukacji, muszą trochę też popracować na swoimi kompetencjami, żeby wprost odpowiedzieć na potrzeby tego dziecka, które się do nich zgłasza

– powiedział.

Edukacja włączająca to krok w stronę zbudowania włączającego społeczeństwa, bo wyposaża dzieci i młodzież w kompetencje pozwalające na stworzenie społeczeństwa akceptującego różnorodność.

Posłuchaj wypowiedzi

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

Fot. SCWEW Olsztyn

Autor: N. Bombala
Redakcja: P. Jaguszewski

Więcej w Izabela Ziętka, edukacja włączająca, Jolanta Skypczyńska, edukacja dzieci z potrzebami
Okrągły stół uczniowski. Młodzież mówiła o swoich oczekiwaniach i potrzebach

Czy szkoła odpowiada na potrzeby uczniów, czy respektowane są w niej prawa młodzieży? Między innymi o tym rozmawiano podczas okrągłego stołu uczniowskiego w Olsztynie. Z podsekretarz...

Zamknij
RadioOlsztynTV