W Bliższych spotkaniach o prawach i obowiązkach konsumenckich, darmowych poradach prawnych i rozliczeniach z fiskusem
Jakie mamy prawa jako konsumenci, gdzie możemy skorzystać z pomocy prawnej? Jakie zmiany nastąpiły w rozliczaniu podatku dochodowego? O tym rozmawiano w Bliższych spotkaniach. Do wysłuchania audycji zapraszają Izabela Malewska i Maciej Świniarski.
Jadwiga Urbańska – rzecznik praw konsumenta w Olsztynie była gościem Izabeli Malewskiej i Maćka Świniarskiego.
I. Malewska: Często jako klienci mamy pewne roszczenia. Czy są zupełnie niezasadne?
J. Urbańska: Muszę przyznać rację, że tak jest. Wynika to z tego, że mamy w sobie głębokie przekonanie, że więcej nam wolno jako konsumentom i że przedsiębiorca jest niejednokrotnie tym, który ma nasze oczekiwania całkowicie spełniać. One nie zawsze są spójne z tym, co przepisy stanowią. Musimy wiedzieć, że jeśli dokonujemy jakichkolwiek wyborów przy zakupie, to musimy mieć świadomość tego, że odpowiedzialność jest również po naszej stronie. Dokonaliśmy wyboru i jeśli nie jesteśmy zadowoleni, to teraz nie możemy przerzucać tej odpowiedzialności i niezadowolenia na sprzedawcę.
I. Malewska: Dotyczy to głównie zakupów, prawda? Kupujemy i nie dopytujemy się, czy sklep uwzględnia zwroty, bo być może przymierzymy i sukienka do butów w domu nie będzie nam pasować. Chcielibyśmy zwrócić, ale sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru, który nie ma wad?
J. Urbańska: Właśnie z tym nam się trudno zgodzić jako konsumentom. Ludzie wyrażają bardzo duże niezadowolenie, bo uważają, że mają nieograniczone prawa. A tak jednak nie jest.
M. Świniarski: Wchodzimy do sklepu i widzimy kartkę – „ Zwrotów nie przyjmujemy”. Jak to?
J. Urbańska: Tak, a jak kartki nie ma, to jest zarzut, że kartki nie było z taką informacją. Więc zawsze każdy powód jest dobry do tego, by adresować tę pretensję – niesłuszną do przedsiębiorcy. Nie mówię, że one są zawsze niesłuszne, ale w wielu przypadkach troszkę nasze oczekiwania są zbyt odstępujące od naszych prawnych uprawnień, jakie dał nam ustawodawca.
I. Malewska: Czym jest gwarancja, a czym rękojmia?
J. Urbańska: Konsumenci mylą te pojęcia. Uważają, że zawsze powinna być gwarancja. W rozumieniu prawa gwarancja różni się od uprawnień ustawowych. Musimy pamiętać, że gwarancja, to jest dobrowolne oświadczenie tego, który zechce tę gwarancję wydać. Nie ma w ogóle obowiązku.
Posłuchaj rozmowy
Adwokat Stefan Salomon – dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Olsztynie był gościem Bliższych spotkań.
I. Malewska: Mówiąc o poradach prawnych chcielibyśmy się skupić na tym bezpłatnym poradnictwie. Od stycznia 2016 roku mamy nieodpłatne punkty opieki prawnej. To był taki moment przełomowy w kraju?
S. Salomon: Tak. Od 1 stycznia 2016 roku powstała możliwość uzyskania przez obywateli nieodpłatnej pomocy prawnej. Na początku ten katalog osób uprawnionych do uzyskania takiej pomocy był ograniczony, ale od 1 stycznia tego roku praktycznie każdy może uzyskać taką pomoc prawną. Pod warunkiem, że złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Należy zaznaczyć, że obowiązuje wyłączenie, bo ta nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia takiej działalności.
I. Malewska: Gdzie możemy szukać informacji? Gdzie takie punkty się znajdują?
S. Salomon: W wyszukiwarce wpisujemy nieodpłatna pomoc prawna i nazwę miejscowości i od razu pojawia się informacja o tym, że taką pomoc prowadzi starostwo. Można również uzyskać informację o zasadach jej udzielania, można zarejestrować się na określony dzień i godzinę. Starostwa również podają punkty, w których ta nieodpłatna pomoc prawna jest świadczona, bo nie zawsze jest świadczona w siedzibach starostwa.
M. Świniarski: To jest taki drogowskaz trochę, pokazanie mapy, którędy się poruszać. To nie jest tak, że ten mecenas, do którego zgłosimy się po darmową poradę, będzie nas od razu reprezentował za darmo i poprowadzi od początku do końca?
S. Salomon: Rzeczywiście skorzystanie z nieodpłatnej pomocy prawnej w takim punkcie nie oznacza, że dana osoba automatycznie ustanawia adwokata czy radcę prawnego swoim pełnomocnikiem i że jest on zobowiązany do prowadzenia dalej sprawy tego klienta.
Posłuchaj rozmowy O zmianach, jakie nastąpiły w rozliczeniu podatku dochodowego PIT za 2018 rok, który musimy rozliczyć do końca kwietnia 2019 roku, o e-picie, obowiązujących ulgach i 1% podatku, jaki chcemy przekazać na organizacje pożytku publicznego – mówiła Renata Kostowska, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowego w Olsztynie. Posłuchaj rozmowy Redakcja: A. Podbielska za D. Kucharzewska
PRZECZYTAJ TAKŻE