Trzy symbole – wiele kontrowersji. UWM zaprezentował nowe logo
Trzy symbole – wiele kontrowersji. Chodzi o nowe logo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Jury konkursowe wyłoniło projekt, który wywołał wiele komentarzy. Większość z nich jest negatywna. Autorem zwycięskiej pracy jest Piotr Felszyński. To autor m.in. nowego wzoru legitymacji osób niepełnosprawnych.
Logo to trzy symbole. Jeden na górze, dwa na dole. Pierwszy przypomina literę u zamkniętą z dwóch stron kreskami. Na dole – symbole przypominające litery V, jedna z nich do góry nogami. Też domknięte kreskami. Co mówią studenci? – Początkowo nie mogłem znaleźć liter. Naprawdę jestem zaskoczony, ale mam nadzieję, że to się wpisze w nasze standardy – mówił student weterynarii. – Logo nie jest czytelne, nie mogłem go rozszyfrować przez dwa dni – dodał student Wydziału Humanistycznego UWM, z którym rozmawiał nasz reporter. Oczywiście, byli też tacy, którym logo się podobało. Mówili, że jest „innowacyjne i nowoczesne”.
Spośród 125. nadesłanych prac komisja konkursowa najwyżej oceniła pracę Piotra Felszyńskiego, która wyróżniała się spośród nadesłanych propozycji. Uznała, że proponowany logotyp jednoznacznie kojarzy się z uczelnią, w syntetyczny sposób wyraża jej specyfikę, posiada wysokie walory artystyczne: pomysł, komunikatywność, wyrazistość i czytelność. Tak podczas posiedzenia Senatu wybór argumentował jeden z członków komisji prof. Wiesław Bieńkuński z Instytutu Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Nowe logo UWM ostro krytykuje Janusz Wierzyński, olsztyński malarz i grafik, niedawno odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. – Paranoja! – mówił w rozmowie z Radiem Olsztyn. – Nie wiem, jak to odczytać. To mocno zaszyfrowany kod – dodał.
Janusz Wierzyński podkreśla, że jest z wykształcenia liternikiem,czyli osobą, która projektuje pojedyncze napisy i kroje pisma oraz trudni się zawodowo wykonywaniem napisów. – Jeżeli mamy do czynienia z literami, to one muszą być czytelne już na pierwszy rzut oka – mówił Wierzyński. – Tu są użyte abstrakcyjne znaki, które mają sugerować litery. To abstrakcyjna bzdura – ocenił Wierzyński.
O ocenę nowego logo UWM poprosiliśmy również prof. Mirosława Gornowicza, prorektora uczelni. – Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie, ale uważam je za inspirujące – mówił prof. Gornowicz. – Każdy może je odczytać inaczej, a to jest pewną wartością.
Prof. Gornowicz powoływał się również na ocenę komisji konkursowej. – Skoro profesjonaliści ocenili to logo jednoznacznie pozytywnie, to nie mam powodu, żeby powątpiewać w trafność tych ocen – dodał prorektor.
Zwycięzca otrzymał 5 tysięcy złotych nagrody.
W przyszłym roku Uniwersytet Warmińsko-Mazurski rozpocznie obchody 20-lecia istnienia. Z tej okazji uczelnia rozpisała ogólnopolski konkurs na nowe logo, poszukując znaku który jest nowoczesny, nowatorski, profesjonalny graficznie i będzie dobrze funkcjonować w Internecie.
Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego
Autor/redakcja: M.Lewiński