Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Trwa wycinka drzew pod budowę obwodnicy Smolajn. To jedna z kilku dużych inwestycji drogowych w regionie
Na budowie obwodnicy Smolajn zaczęły się prace przygotowawcze. To jedna z pięciu inwestycji, jakie mają powstać w województwie warmińsko-mazurskim z programu budowy 100 obwodnic.
Program ruszył rok temu. W województwie warmińsko-mazurskim zakwalifikowano do niego pięć inwestycji: obwodnice Smolajn, Gąsek, Szczytna i Pisza oraz północną obwodnicę Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit.
Najbardziej zaawansowanym projektem w regionie jest obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Ma mieć niecałe 2 kilometry długości, powstaną tam nowe ciągi pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe.
Umowę z wykonawcą podpisaliśmy w połowie grudnia 2020 roku, teraz trwają tam prace przygotowawcze polegające na wycince drzew
– informuje Karol Głębocki z warmińsko-mazurskiego oddziału GDDKiA. Budowa obwodnicy Smolajn ma potrwać niecałe 2 lata.
Pozostałe inwestycje są na wcześniejszych etapach realizacji. W przypadku obwodnicy Gąsek trwa opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Natomiast w przypadku obwodnic Szczytna i Pisza oraz północnej obwodnicy Olsztyna trwają jeszcze ponowne przetargi na sporządzenie dokumentacji. GDDKiA liczy na to, że rozstrzygnięcie tych przetargów nastąpi wiosną.
Zaawansowanie Programu budowy 100 obwodnic w #warmińskomazurskie rok po starcie: obw. #Smolajny w realizacji, obw. #Gąski – II etap STEŚ-R, obw. #Olsztyn i #Dywity, #Szczytno, #Pisz – ocena ofert w przetargu na dokumentację. https://t.co/NNdbHqZ5gd @GDDKiA @MI_GOV_PL #100obwodnic pic.twitter.com/lJGR7unkVv
— GDDKiA Olsztyn (@GDDKiA_Olsztyn) February 8, 2021
Poprzednio nie udawało się ich rozstrzygnąć ze względu na zbyt wysokie ceny, braki w ofertach lub oferty zawierające informacje wprowadzające w błąd. Tym razem do tych przetargów stanęło jednak znacznie więcej firm, niż poprzednio. Dlatego Jerzy Szmit, były wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za budowę dróg uważa, że przetargi na dokumentację obwodnic Pisza, Szczytna i Olsztyna uda się rozstrzygnąć.
Na rynku jest dużo pracy, firmy muszą dostosować się do tego, muszą mieć odpowiednie siły, odpowiedni zakres kompetentnych fachowców, którzy będą w stanie przygotować dokumentację, a później przeprowadzić procedurę administracyjną. W przypadku północnej obwodnicy Olsztyna przypomnę, że problemy wynikały ze złej sławy, która tę inwestycję otaczała, czyli trudności związanych z pozajmowaniem gruntów, z protestami, które tam się odbywały. Jednak mam nadzieję, że ta zła sława już minęła i teraz pójdziemy już szybko do przodu
– mówi Jerzy Szmit.
Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA, obwodnica Gąsek ma być wybudowana do roku 2025, obwodnice Pisza i Szczytna – do 2028 roku, a północna obwodnica Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit – do 2030 roku.
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy/K. Piasecka