Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 17 °C pogoda dziś
JUTRO: 18 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Te owoce były hitem minionego lata. Dlaczego Polacy zajadali się borówkami?

Borówka amerykańska Fot. fotolia.com

Borówki pną się w polskim rankingu popularności jagodowych superowoców. W lecie 2023 borówki jadło już 18,1 mln Polaków (56%). To najwyższy wynik w historii pomiarów, włączając w to okres wzrostu konsumpcji owoców w czasie pandemii.

Stały, dynamiczny wzrost pokazują wyniki realizowanego od 4 lat badania konsumpcji. Trend skomentowali Bartłomiej Milczarek – prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Plantatorów Borówki, Dominika Kozarzewska – członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i Piotr Piwowarczyk, plantator i przetwórca borówki z Dolnego Śląska.

Liczba Polaków sięgających po owoce borówki stale rośnie. Konsumenci coraz bardziej świadomie dokonują wyborów zakupowych. Jako plantatorzy jesteśmy dumni, że dosłownie owoce naszej pracy stały się obiektem regularnego pożądania tak wielu konsumentów. Jest to efekt wieloletniej pracy. Wkładamy wiele wysiłku, aby wyhodować owoce jak najlepszej jakości. Staramy się, aby konsumenci wiedzieli, że codzienne jedzenie owoców jagodowych jest bardzo korzystne i dlaczego tak jest. Borówki są nie tylko smaczną i wygodną przekąską, ale dostarczają bardzo wielu cennych składników korzystnie wpływających na zdrowie, urodę i jakość życia

– powiedział Bartłomiej Milczarek, prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Plantatorów Borówki.

W sierpniu borówki jadła ponad połowa Polaków – 56%. Badania realizowane są wśród osób dorosłych – 15 lat i więcej. To najwyższy wynik w historii comiesięcznych pomiarów, włączając w to okres wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii. W wartościach bezwzględnych trend oddają zestawione poniżej niżej wielkości. W sierpniu 2020 r. borówki jadło 14,6 mln osób. Dziś to aż o 1/4 więcej, dokładnie 18,1 mln konsumentów.

Wynik 56% nie dał borówce tytułu najpopularniejszego owocu jagodowego lata. Pozycje nr 1 zajęła malina, która w lecie tego roku, zarówno w lipcu, jak i w sierpniu, również biła swoje rekordy ilości konsumentów. Trzecim najpopularniejszym owocem lata były truskawki. Ich konsumpcję w sierpniu zadeklarowała 1/3 respondentów (33% populacji 15+).

Wzrost konsumpcji owoców borówki oczywiście cieszy plantatorów, jednak branża traktuje go jako wyzwanie na przyszłość. Ze względu na wysoki wskaźnik penetracji – ponad 50% w sierpniu – utrzymanie dotychczasowej dynamiki wzrostu będzie wymagało zwiększenia częstotliwości zakupu i wielkości koszyka. W ostatnich latach miała miejsce skokowa poprawa jakości owoców importowanych (dostępnych poza polskim sezonem), konsumenci oczekują więc również coraz lepszej, powtarzalnej jakości w polskim sezonie zbiorów. Spełnienie tych oczekiwań będzie wymagało wymiany części uprawianych w Polsce odmian, które w ciągu kilku lat przestaną być konkurencyjne na coraz bardziej wymagającym rynku

– podkreśliła Dominika Kozarzewska, Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac Jagodowego Core Teamu.

Wzrost spożycia to korzystny trend. Odżywianie bogate w owoce i warzywa może przyczynić się do poprawy zdrowia, dostarczając cennych składników odżywczych, witamin i błonnika. To krok w kierunku zdrowego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej. Ważne jest, aby kontynuować edukację i zachęcanie do zdrowego odżywiania, aby ten trend utrzymywał się w przyszłości

– skomentował Piotr Piwowarczyk z dolnośląskiej plantacji Blueberry Krzeszów.

My jako plantatorzy i producenci mamy tu dużą odpowiedzialność. Nasze płody i produkty muszą być wysokiej jakości, muszą one sprostać coraz wyższym wymaganiom stawianym przez konsumentów. Zawsze w cenie jest jakość i innowacja, ale musimy lepiej je rozumieć i szybciej promować. Postawa projakościowa i innowacje produktowe są nam potrzebne, tak aby ten trend utrzymać

– przekonywał Piotr Piwowarczyk.

Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków. Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku.

Aktualizowane wyniki dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl. Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.

Źródło PAP

Źródło PAP

Źródło PAP

Źródło PAP

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Redakcja: M. Rutynowski

 

 

Więcej w owoce, ranking
Polski paszport jednym z najsilniejszych na świecie

Na szczycie listy najsilniejszych paszportów świata znalazł się Singapur. Polska wraz z Australią i Węgrami są na szóstej pozycji – podaje magazyn „Forbes”, powołując się na najnowszy...

Zamknij
RadioOlsztynTV