Ełk, Aktualności, Aplikacja mobilna, Mrągowo, Region, Regiony
Ruszają prace na budowie S16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo
Symbolicznym wbiciem łopaty rozpoczęły się prace na budowie drogi ekspresowej S16 z Borek Wielkich do Mrągowa. Prace potrwają do końca 2023 roku.
W pierwszej kolejności prace będą skoncentrowane na budowie drogi serwisowej, równoległej do istniejącej drogi krajowej nr 16. Część nowej trasy biegnie w śladzie starej drogi. Przed jej budową konieczne jest zatem przygotowanie równoległej drogi, na którą będzie można skierować ruch. Obecnie wykonawca organizuje zaplecze budowy, prowadzi karczowanie terenu i prace saperskie. Niebawem rozpocznie się zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi.
Ta inwestycja jest kolejnym etapem budowy drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim. Nowy odcinek będzie miał długość około 16 kilometrów. Przebiegać będzie z Borek Wielkich przez Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo i ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. W większości będą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a jedynie na odcinku obwodnicy Mrągowa po jednym pasie.
Podczas uroczystej inauguracji budowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, przekonywał, że inwestycja poprawi bezpieczeństwo w regionie.
Każda inwestycja jest ważna. Każda inwestycja, która nie tylko upłynnia ruch, ale przede wszystkim czyni go bezpiecznym. A co do bezpieczeństwa na drogach Warmii i Mazur to wiemy, że niestety region zajmuje ostatnie miejsce, jeżeli chodzi o poziom bezpieczeństwa.
Rozpoczęcie budowy cieszy polityków z regionu.
Czekaliśmy i doczekaliśmy się wreszcie. To jest dla nas bardzo ważny dzień. To ogromna satysfakcja i ogromne pieniądze – to jest ponad 600 milionów złotych
– podkreśla Jerzy Szmit, były wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za budowę dróg.
To wpływa na naszą gospodarkę, drogi są krwioobiegiem gospodarki. Wpływa również na pozycję województwa – dodaje wicewojewoda warmińsko-mazurski Sławomir Sadowski.
Politycy liczą na to, że nowa droga poprawi komfort mieszkańców, ale i turystów. W sezonie letnim mamy bardzo dużo turystów i widać, że ta droga jest bardzo uczęszczana – zwraca uwagę poseł PiS Iwona Arent.
Teraz przejechać przez Mrągowo – zwłaszcza w sezonie turystycznym – to naprawdę brak słów. To pokazuje, jak ważna jest budowa S16 wraz z obwodnicą Mrągowa – dodaje poseł PiS Jerzy Małecki.
Za budowę odpowiada firma PORR, której przedstawiciele przyznają, że teren inwestycji nie jest łatwy. – Jest bardzo dużo wzmocnień gruntu. Główną technologią będzie wymiana słabonośnych gruntów. Ponad 70 punktów takich wymian – informuje Krzysztof Laskowski, członek zarządu tej firmy. Deklaruje on przy tym, że budowa zakończy się w terminie – czyli pod koniec roku 2023.
Przy okazji tej inwestycji wracają pytania o stan zaawansowania przygotowań do budowy ciągu dalszego – czyli S16 z Mrągowa do Ełku.
Jesteśmy białą plamą na mapie. Są wąskie, kręte drogi. Wierzę, że inwestycja, która się tu rozpoczyna, będzie takim dobrym zwiastunem tego, że dotrzemy i do Ełku
– mówi poseł PiS Wojciech Kossakowski.
Oczywiście jak najbardziej liczymy na kontynuację. Najważniejsze, czyli finansowanie, mamy zapewnione – dodaje Paweł Czemiel, radny sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego i doradca ministra infrastruktury.
Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stara się o decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Niedawno musiała uzupełnić raport oddziaływania drogi na środowisko.
W terminie wyznaczonym przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzupełniliśmy nasz wniosek, teraz te nasze wyjaśnienia są analizowane
– informuje Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA.
Budowa S16 Mrągowo – Ełk planowana jest do roku 2030.
Autor: A. Piedziewicz/W. Chromy
Redakcja: A. Niebojewska