Olsztyn, Aktualności, Aplikacja mobilna
Przetarg na budowę dworca Olsztyn Główny nie kończy sporu pomiędzy PKP i PKS. „Nie możemy zostać z obecnym dworcem”

Dworce PKP i PKS w Olsztynie
Jest przetarg na budowę nowego dworca Olsztyn Główny. Ale wciąż trwa też spór pomiędzy właścicielem części kolejowej a części autobusowej.
Wczoraj (28 grudnia) PKP ogłosiły przetarg na budowę nowego dworca w Olsztynie. Ma to być nowoczesny budynek nawiązujący kształtem do żagla. Ma mieć trzy kondygnacje, w tym jedną podziemną, miejsca do obsługi pasażerów oraz miejsca na działalność handlową. PKP przyznają, że ma to być obiekt samodzielny.
Nowy dworzec został zaprojektowany jako indywidualna koncepcja, dzięki czemu możliwe było uwzględnienie lokalnych uwarunkowań, poprzez powiązanie go z przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz z parkingiem. Nowy budynek, dzięki przebudowie przejścia podziemnego, będzie też połączony ze zmodernizowanymi peronami oraz z Zatorzem
– zapowiada rzecznik PKP SA Michał Stilger.
Wcześniej zapowiadano jednak, że w miejscu obecnego dworca kolejowo-autobusowego powstanie zintegrowany obiekt, łączący część kolejową, autobusową, hotelową i handlową. PKP i właściciel dworca PKS – firma Retail Provider – nie porozumiały się jednak, jak ma wyglądać nowy obiekt.
Kolejarze zarzucali prywatnemu inwestorowi opieszałość i chęć wchodzenia na kolejowe grunty, inwestor odpowiadał zarzutami o braku chęci współpracy ze strony PKP.
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz przyznaje, że to trudna sytuacja, ale ma nadzieję, że prywatny inwestor dopasuje się teraz do projektu PKP.
Nie ulega wątpliwości, że z obecnym dworcem nie możemy pozostać. Liczymy na to, że Retail Provider spróbuje dostosować się do tych warunków, które są teraz wyznaczone przez projekt, który jest gotowy, ogłoszony i będzie realizowany
– mówi Piotr Grzymowicz.
Prezes Retail Provider nie chciał natomiast komentować ogłoszenia przetargu przez PKP. Zapowiedział jedynie, że w pierwszych miesiącach przyszłego roku będzie chciał rozebrać istniejący dworzec PKS oraz znajdujący się obok biurowiec.
Kolejarze zapowiadają, że nowy dworzec będzie gotowy do końca 2022 roku. Nie wiadomo jeszcze, jak zostanie rozwiązany problem zgody na budowę. W związku z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego miasto nie może wydać takiej zgody, jeśli nie ma wspólnego projektu PKP i Retail Provider. Z drugiej strony – kolej może próbować uzyskać zgodę na budowę od wojewody warmińsko-mazurskiego, wykorzystując tzw. specustawę o inwestycjach na terenach kolejowych.

Wizualizacja nowego Dworca Głównego w Olsztynie

Wizualizacja nowego Dworca Głównego w Olsztynie
Autor: A.Piedziewicz
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy