Elbląg, Aktualności, Aplikacja mobilna, Wybory parlamentarne 2019
Przekop Mierzei Wiślanej głównym tematem Konwentu Morskiego w Elblągu. „Ta inwestycja jest kluczowa dla naszego regionu”
Kwestia przekopu Mierzei Wiślanej oraz budowy drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i Portem Morskim w Elblągu zdominowały obrady Konwentu Morskiego.
Dyskusja toczy się w Bibliotece Elbląskiej. Gospodarzami debaty są wojewoda warmińsko-mazurski i prezydent Elbląga.
Cieszę się, że to właśnie tu obraduje to niezwykle ważne dla gospodarki morskiej forum
– podkreśla wojewoda Artur Chojecki, który uważa, że ta inwestycja jest kluczowa dla naszego regionu.
Zdanie to podziela prezydent Elbląga Witold Wróblewski, który przypomina, że wszyscy prezydenci i wszystkie Rady Miasta zawsze głosowali za budową tej drogi wodnej.
– To najwyższy czas, by nadrobić wielowiekowe zaniedbania – tak o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną mówili uczestnicy Konwentu.
To strategiczna sprawa dla Polski
– uważa Paweł Brzezicki z Polskiej Żeglugi Morskiej, wiceprzewodniczący tego forum.
Pierwszy etap tej inwestycji, czyli budowa kanału i towarzyszącej mu infrastruktury ruszy lata moment
– zapewnia Anna Moskwa, wiceminister gospodarki morskiej.
Wykonawca jest już wybrany, w najbliższych dnia poznamy termin i miejsce podpisania umowy z wykonawcą Kanału Żeglugowego
– poinformował z kolei dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Choć w sposób oczywisty debatę zdominowała sprawa przekopu Mierzei Wiślanej i budowy drogi wodnej do portów nad Zalewem Wiślanym i w Elblągu, to jednak nie można tego planu zawężać lokalnie
– przestrzega elbląski poseł PiS Leonard Krasulski.
Poseł Ziemi Elbląskiej odpiera ataki o upolitycznienie inwestycji, która jest jedną ze strategicznych rządu Prawa i Sprawiedliwości.
Przypomnijmy, przetarg wygrało polsko-belgijskie konsorcjum. Wykona ono pierwszy etap prac, czyli budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego, stanowiska oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz sztuczną wyspę. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej szacuje, że całość kosztować będzie około 2 mld zł. Środki będą pochodzić z budżetu państwa.
Posłuchaj relacji Miry Stankiewicz
Autor: M. Stankiewicz
Redakcja: A. Dybcio