Elbląg, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Pierwszy z mostów na Mierzei Wiślanej przechodzi próbne obciążenia
Na Mierzei Wiślanej trwają testy i próbne obciążenia mostu Południowego, który lada moment będzie gotowy do użytku. Większość robót konstrukcyjnych wykonano także przy moście Północnym.
To dzięki tym dwóm obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek – podał Urząd Morski w Gdyni.
Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę strony rosyjskiej. W 2023 roku cała, złożona z trzech etapów, inwestycja zostanie ukończona
– podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Mosty obrotowe
Urząd Morski w Gdyni informując o postępie prac przypomniał, że na Przekopie Mierzei powstają dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki. Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany.
Na moście Południowym odbywają się właśnie próbne obciążenia. Używamy do tego samochodów ciężarowych, czteroosiowych. Liczba i obciążenie tych ciężarówek jest tak dobrana, by zbadać najbardziej niekorzystny układ obciążenia dla mostu, co pozwala przetestować jego pracę, ugięcia oraz odkształcenia
– wyjaśnił Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix, które jest generalnym wykonawcą tej inwestycji.
Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, to most stanie się przejezdny dla kierowców jeszcze w tym miesiącu. Jak zaznaczył Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji z Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem przedsięwzięcia, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają. Wskazał, że krokiem milowym jest budowa mostu Południowego. Jak podkreślają specjaliści z NDI, testowany obiekt jest wyjątkowy.
To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to około 550 – 560 ton
– podkreślił Paweł Ciomek.
Most Północny
Prace trwają też przy moście Północnym. Kontynuowany jest montaż konstrukcji stalowej i mechanizmów ruchu. Wykonywane są konstrukcje oporowe z gruntu zbrojonego.
Z kolei w rejonie kanału żeglugowego wykonywana jest warstwa wyrównawcza z betonu oraz nadbudowy żelbetowej. W części południowej kończą się prace związane z pogrążaniem ścianek, montażem kleszczy i ściągów.
Śluza
Najważniejszym elementem, w części centralnej kanału żeglugowego, jest śluza. Po przełożeniu ruchu z drogi 501 na most Południowy wykonawca będzie mógł przystąpić do budowy kanału żeglugowego w części południowej. To odcinek o długości około 500 metrów.
Intensywne roboty odbywają się też w Zatoce Gdańskiej. Trwa pogrążania ścianek szczelnych, zasypywanie grodzy oraz układanie narzutów z kamienia łamanego w części zasadniczej falochronu wschodniego i zachodniego. Na bieżąco odbywają się dostawy betonowych elementów typu Xblock, X-block plus, które są układane na falochronie wschodnim.
Sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym
Sporo dzieje się również w rejonie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Usypana z piasku wydobywanego przy okazji pogłębiania kanału żeglugowego (o powierzchni 181 hektarów) ma być rezerwatem dla ptaków.
Zrealizowaliśmy większość prac związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych – około 9,6 tysiąca metrów bieżących
– wyjaśnił Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.
Poza tym zamontowanych zostało 557 sztuk ściągów i wykonano 900 metrowy odcinek geotub. Wciąż trwają roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Wykonano też warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na odcinku o długości 700 metrów bieżących.
Na całej budowie prowadzone są również roboty elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Zakończono już m.in. budowę instalacji elektrycznej i teletechnicznej w budynku Kapitanatu. Teraz trwa tam montaż instalacji fotowoltaicznej. Budowane jest też np. oświetlenie w rejonie mostu południowego oraz rond zachodniego i wschodniego.
Falochrony
W kolejnych miesiącach wykonawca, czyli konsorcjum NDI/Besix, skupi się na pracach kafarowych i narzutowych na falochronach oraz na robotach żelbetowych na koronie falochronu zachodniego i w części lądowej falochronu.
W rejonie kanału żeglugowego będzie trwało wykonywanie warstwy wyrównawczej z betonu oraz nadbudowy żelbetowej, a także pogrążanie ścianek, montaż kleszczy i ściągów oraz wyposażenia hydrotechnicznego.
Poza tym kontynuowane będą prace przy moście Północnym i zakończą się roboty wewnątrz budynku Kapitanatu. W dalszym ciągu będą prowadzone prace na sztucznej wyspie.
Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
5 czerwca minęło 20 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Do jej zakończenia pozostał zatem rok.
Postęp prac za każdym razem, kiedy odwiedzam budowę, robi ogromne wrażenie. Oprócz kluczowych elementów, jakimi niewątpliwie są mosty, falochrony, śluza i wyspa oko cieszy również budynek Kapitanatu Nowy Świat, w którym aktualnie trwają prace wykończeniowe. Na drugiej części naszej inwestycji – obudowa brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu w Nowakowie trwają prace przygotowawcze i porządkowe, plac budowy został już przekazany wykonawcy czyli firmie Budimex S.A.
– podkreślił kpt. żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 kilometra stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 metrów głębokości.
Autor: A. Libudzka (PAP)
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy