Odchodzący dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA: wiele udało się zrealizować
– Sporo się zmieniło na terenie województwa i w kraju – przyznał w Porannych Pytaniach Mirosław Nicewicz, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie, który zapowiedział przejście na emeryturę.
W środę, 3 stycznia 2024 roku Mirosław Nicewicz poinformował, że wkrótce przestanie być szefem olsztyńskiego oddziału GDDKiA. Na stanowisku był od 17 lat, ale z końcem lutego przechodzi na emeryturę. W Porannych Pytaniach podsumowywał ten okres.
Ten okres był związany z dużym zastrzykiem środków finansowych europejskich i krajowych. Realizowaliśmy obwodnicę, dwujezdniowe drogi ekspresowe, także na terenie Mazowsza. Nie przypominam sobie, żeby 17 lat temu były dwujezdniowe drogi ekspresowe. Był wtedy fragment drogi nr 7 w kierunku Gdańska z Elbląga, ale nie miał on charakteru drogi ekspresowej i jednojezdniowa ekspresowa droga nr 22
– dodał.
W tym czasie w województwie warmińsko-mazurskim powstały drogi ekspresowe S7 i S51.
Dyrektor Nicewicz podkreślił dużą rolę osób, z którymi przez wiele lat współpracował przy wielu projektach drogowych.
To jest szczęście ze względów zawodowych, że akurat trafiło to na moje pokolenie oraz moich koleżanek i kolegów z zespołu, bo to zespół realizuje takie zadania, a nie jednoosobowo. Dzięki temu, że taki zespół udało się stworzyć w oddziale, to te realizacje udało się skutecznie przeprowadzić
– podsumował.
Wciąż niepewny jest los budowy drogi S16 Mrągowo-Ełk. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w ubiegłym miesiącu zablokowała budowę w wariancie proponowanym przez GDDKiA, zgodzi się na wariant alternatywny i teraz drogowcy muszą podjąć decyzję, czy chcą go realizować. Nicewicz stwierdził, że tę decyzję podejmie już jego następca, a budowa może się nieco opóźnić.
Szkoda, że ta konkluzja RDOŚ padła 3 lata od tego momentu, kiedy złożyliśmy ten wniosek, a jest ona, jaka jest. Musimy to rozważyć. Należy założyć, że to wykroczy poza rok 2030. Gdyby udało się uzyskać konsensus co do przebiegu trasy, to może być to kwestia 2 lat
– podkreślił.
Na razie trwa budowa S16 na odcinku Borki Wielkie-Mrągowo, ma zakończyć się do połowy roku. GDDKiA liczy na to, że niebawem ruszy też rozbudowa do 2 pasów „szesnastki” z Olsztyna do Biskupca.
Gość Porannych Pytań wskazał też, że najtrudniejszym zadaniem za czasów jego kierowania oddziałem, była obwodnica Olsztyna.
To największe wyzwanie w okolicach aglomeracji, skupienia różnych interesów społecznych i przyrodniczych. To były duże wyzwania, także w kontekście północnej obwodnicy, bo pierwotnie w jednym zadaniu miano zrealizować wszystko
– dodał.
Następca Mirosława Nicewicz zostanie wyłoniony w konkursie, na razie trwa składanie ofert.
Posłuchaj rozmowy Andrzeja Piedziewicza
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: M. Rutynowski