Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 25 °C pogoda dziś
JUTRO: 24 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Na Warmię i Mazury wraca kolej. Prace na torach przyspieszają, rośnie też wartość projektów z tak zwanej listy podstawowej.

O 3 miesiące wcześniej niż zakładano zostaną podpisane umowy na modernizację linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn i nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno – zapowiedział w Olsztynie prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.

Jak mówił, w przypadku linii nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn podpisanie umowy nastąpi w sierpniu. Zakończono procedury wyboru wykonawców. Pozostała tylko kontrola Urzędu Zamówień Publicznych. Jego zdaniem, podobne przyspieszenie nastąpi przy modernizacji linii nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno, gdzie – jak ocenił – umowa zostanie podpisana w ciągu półtora miesiąca.

Prezes PLK poinformował również, że w piątek (24 czerwca) podpisano umowę o wartości około 60 milionów zł netto na modernizację odcinka linii 353 Jamielnik – Olsztyn. Zgodnie z planem ten etap prac powinien zakończyć się w lipcu 2018 roku. Pociągi pasażerskie będą mogły jeździć tam z prędkością 120 kilometrów na godzinę, co skróci podróż z Iławy do Olsztyna o 6 minut. W ramach tego kontraktu zaplanowano m.in. wymianę torów i sieci trakcyjnej, przebudowę kilkudziesięciu przejazdów kolejowo-drogowych, a także modernizację peronów na stacjach Rudzienice Suskie, Samborowo, Stare Jabłonki i Biesal oraz na przystankach Pikus, Lubajny i Unieszewo.

Według Ireneusza Merchela, na modernizację linii nr 353 Jabłonowo Pomorskie-Iława-Olsztyn-Korsze przeznaczono już 310 milionów złotych, a na jej kolejne etapy – w ciągu najbliższych 2 lat – przewidziano jeszcze ponad 100 milionów złotych.

Prawdopodobnie na przełomie roku ogłoszony zostanie przetarg na modernizację stacji Ostróda. Inwestycja ma być zrealizowana w latach 2018-2020 i obejmie m.in. przebudowę układu torów i modernizację peronów. Obecnie na liście podstawowej znajdują się modernizacje linii kolejowych: na odcinkach Ełk – Korsze, Działdowo – Olsztyn, Ełk – Szczytno, Gutkowo – Braniewo i Jabłonowo Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze. Na liście rezerwowej są natomiast prace na linii z Olsztyna do Gutkowa.

Posłuchaj relacji Kingi Grabowskiej

00:00 / 00:00

Od lewej: prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, wiceminister Jerzy Szmit i wojewoda Artur Chojecki. Fot. K. Grabowska

Uczestniczący w sobotniej konferencji w Olsztynie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit przypomniał, że w piątek (23 czerwca) oddano do użytku ponad 22-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 z Nidzicy do Napierek. Poinformował też o planowanych terminach zakończenia budowy pozostałych odcinków tej trasy w województwie warmińsko-mazurskim.

Jak mówił Jerzy Szmit, odcinek „siódemki” Ostróda Południe – Rychnowo ma zostać oddany w sierpniu. Jego zdaniem, jest szansa, że przewidziane na grudzień ukończenie budowy tzw. węzła ostródzkiego  – czyli odcinka Ostróda Północ – Ostróda Południe – może nastąpić szybciej. Wiceminister infrastruktury ocenił, że również na odcinku Rychnowo – Olsztynek, gdzie prace planowano zakończyć w październiku, wykonawcy i GDDKiA starają się, by ten termin przyspieszyć.

00:00 / 00:00

Po otwarciu dla ruchu tych trzech odcinków – o łącznej długości 29 kilometrów 800 metrów – cała droga S7 w województwie warmińsko-mazurskim będzie w klasie drogi ekspresowej.

Droga ekspresowa S7 Nidzica – Napierki. Fot. Ł. Sadlak

 

(PAP/KGrabowska/BSChromy)

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w drogi, PKP, pociąg, Szmit, kolej, S7, pociągi
Nowa S7 z Nidzicy do Napierek – otwarta! Do końca roku, prowadząca przez Warmię i Mazury, trasa ekspresowa ma być oddana w całości

Od dziś (23 czerwca)  kierowcy mogą korzystać z ponad 22-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 z Nidzicy do Napierek. Budowa kosztowała około 492 milionów złotych. Według prognoz,...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV