Aktualności, Regiony
Na Warmię i Mazury wraca kolej. Prace na torach przyspieszają, rośnie też wartość projektów z tak zwanej listy podstawowej.
O 3 miesiące wcześniej niż zakładano zostaną podpisane umowy na modernizację linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn i nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno – zapowiedział w Olsztynie prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.
Jak mówił, w przypadku linii nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn podpisanie umowy nastąpi w sierpniu. Zakończono procedury wyboru wykonawców. Pozostała tylko kontrola Urzędu Zamówień Publicznych. Jego zdaniem, podobne przyspieszenie nastąpi przy modernizacji linii nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno, gdzie – jak ocenił – umowa zostanie podpisana w ciągu półtora miesiąca.
Prezes PLK poinformował również, że w piątek (24 czerwca) podpisano umowę o wartości około 60 milionów zł netto na modernizację odcinka linii 353 Jamielnik – Olsztyn. Zgodnie z planem ten etap prac powinien zakończyć się w lipcu 2018 roku. Pociągi pasażerskie będą mogły jeździć tam z prędkością 120 kilometrów na godzinę, co skróci podróż z Iławy do Olsztyna o 6 minut. W ramach tego kontraktu zaplanowano m.in. wymianę torów i sieci trakcyjnej, przebudowę kilkudziesięciu przejazdów kolejowo-drogowych, a także modernizację peronów na stacjach Rudzienice Suskie, Samborowo, Stare Jabłonki i Biesal oraz na przystankach Pikus, Lubajny i Unieszewo.
Według Ireneusza Merchela, na modernizację linii nr 353 Jabłonowo Pomorskie-Iława-Olsztyn-Korsze przeznaczono już 310 milionów złotych, a na jej kolejne etapy – w ciągu najbliższych 2 lat – przewidziano jeszcze ponad 100 milionów złotych.
Prawdopodobnie na przełomie roku ogłoszony zostanie przetarg na modernizację stacji Ostróda. Inwestycja ma być zrealizowana w latach 2018-2020 i obejmie m.in. przebudowę układu torów i modernizację peronów. Obecnie na liście podstawowej znajdują się modernizacje linii kolejowych: na odcinkach Ełk – Korsze, Działdowo – Olsztyn, Ełk – Szczytno, Gutkowo – Braniewo i Jabłonowo Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze. Na liście rezerwowej są natomiast prace na linii z Olsztyna do Gutkowa.
Posłuchaj relacji Kingi Grabowskiej
Uczestniczący w sobotniej konferencji w Olsztynie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit przypomniał, że w piątek (23 czerwca) oddano do użytku ponad 22-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 z Nidzicy do Napierek. Poinformował też o planowanych terminach zakończenia budowy pozostałych odcinków tej trasy w województwie warmińsko-mazurskim.
Jak mówił Jerzy Szmit, odcinek „siódemki” Ostróda Południe – Rychnowo ma zostać oddany w sierpniu. Jego zdaniem, jest szansa, że przewidziane na grudzień ukończenie budowy tzw. węzła ostródzkiego – czyli odcinka Ostróda Północ – Ostróda Południe – może nastąpić szybciej. Wiceminister infrastruktury ocenił, że również na odcinku Rychnowo – Olsztynek, gdzie prace planowano zakończyć w październiku, wykonawcy i GDDKiA starają się, by ten termin przyspieszyć.
Po otwarciu dla ruchu tych trzech odcinków – o łącznej długości 29 kilometrów 800 metrów – cała droga S7 w województwie warmińsko-mazurskim będzie w klasie drogi ekspresowej.
(PAP/KGrabowska/BSChromy)