Mur na granicy, wzrost cen energii i paliw oraz modernizacja krajowej szesnastki. Słuchaj audycji My, Wy, Oni
Pięciu gości i trzy tematy, czyli polityczna dyskusja w audycji My, Wy, Oni. Marek Lewiński i jego goście rozmawiali o murze na granicy polsko-białoruskiej, wysokich cenach energii i paliw oraz modernizacji regionalnej trasy krajowej numer 16.
W audycji publicystycznej wzięli udział:
- Konrad Sajkowski – Konfederacja
- Adam Wielgosiński – PSL
- Bartosz Grucela – Lewica Razem, członek zarządu krajowego
- Jarosław Słoma – Platforma Obywatelska
- Dariusz Wasiela – Prawo i Sprawiedliwość
Mur na granicy Polski z Białorusią
Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o budowie zabezpieczenia na granicy Polski i Białorusi. Rząd oszacował koszt budowy muru obłożonego elektroniką na 1,5 miliarda złotych, plus perymetria – 115 milionów złotych. Inwestorem ma być komendant główny straży granicznej, nad całością czuwać będzie pełnomocnik rządu, a nad zakupami CBA.
Czy taka inwestycja rozwiąże problem związany z migracją, albo pomoże w rozwiązaniu tego problemu?
Wzrost cen paliw i energii
Rosnące ceny paliw i energii są jedną z głównych przyczyn wysokiej inflacji. Nadchodząca jesień i zima będą kosztowne dla wielu Polaków. Za gaz zapłacimy o ponad 7 procent więcej. Rachunki za energię elektryczną mogą być wyższe nawet o 20 procent. Wzrosną też koszty ogrzewania. Projekt rekompensat wzrostu cen energii trafił do wykazu prac legislacyjnych rządu. Ma zostać przyjęty w czwartym kwartale tego roku.
Wsparcie ma dotyczyć osób, które pobierają dodatek mieszkaniowy, zasiłek stały, zasiłek okresowy, emerytów ze świadczeniem poniżej minimalnej emerytury, emerytów i rencistów mających świadczenie równe najniższej emeryturze, posiadaczy Karty Dużej Rodziny mieszczących się w pierwszym progu podatkowym i wychowujących trójkę dzieci.
Z drugiej strony mamy do czynienia z wysokimi cenami paliw. Jarosław Kaczyński mówił w sobotę
nie obniżałbym obecnie akcyzy, aby zmniejszyć ceny paliw, bo nie powinno się ograniczać dochodów państwa.
Modernizacja DK16
Już pół roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska zajmuje się przygotowaniem dokumentów niezbędnych do wydania decyzji środowiskowej dla budowy trasy ekspresowej S16 przez Mazury. Teraz inwestor wezwany został do uzupełnienia dokumentu w kontekście ochrony terenów przed hałasem. Wobec tego GDDKiA poprosiła o wydłużenie terminu do końca grudnia. Inwestycję chcą zatrzymać ekolodzy, którzy piszą w tej sprawie do Komisji Europejskiej. Szacuje się, że jeśli wszystkie terminy zostaną dotrzymane, dwupasmowy odcinek Olsztyn-Ełk gotowy będzie w 2028 roku.
Posłuchaj audycji My, Wy, Oni
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy za M. Lewiński