Minął miesiąc od otwarcia kanału przez Mierzeję Wiślaną. Ile jednostek przepłynęło?
W ciągu miesiąca funkcjonowania Kanałem Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną przeprawiło się ponad 300 jednostek. Statki podpływały też do portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i portu od Zalewu Wiślanego bez zamiaru przeprawy – poinformował we wtorek Urząd Morski w Gdyni.
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został otwarty 17 września. Od 18 września jest dostępny dla jednostek. Jak podała Agnieszka Robakowska z Urzędu Morskiego w Gdyni, od 18 września do 16 października przez Kanał Żeglugowy na Mierzei Wiślanej prześluzowanych zostało 309 jednostek.
Z kierunku Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany było to 158 jednostek dużej przeprawy i trzy małej przeprawy, a z kierunku Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską 138 jednostek dużej przeprawy i 10 jednostek małej. Urząd Morski podał, że statki podpływały też do portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i portu od Zalewu Wiślanego bez zamiaru przeprawy.
Duża przeprawa oznacza, że konieczne jest otwarcie mostów, które są na wysokości 4,60 m, by taka jednostka mogła się przeprawić. W przypadku małej przeprawy jednostka jest w stanie przepłynąć pod mostami i wystarczy otworzyć bramę śluzy.
Aby nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna i możliwe było dotarcie do portu w Elblągu większych niż żaglówki jednostek, potrzebne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, a także pogłębienie infrastruktury dostępowej.
II etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie wraz ze zmianami układu drogowego. III etap obejmuje natomiast pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w połowie września mówił, że prace dotyczące II etapu są zaawansowane w 67 proc., a III, obejmujące roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym, – w 29 proc. Jak podkreślał, „wszystkie prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem i ostateczny termin zakończenia całości inwestycji nastąpi jesienią przyszłego roku”.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.
Autor: A. Libudzka (PAP)
Redakcja: A. Niebojewska
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną oficjalnie otwarty. Zobacz zdjęcia z uroczystości