Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 12 °C pogoda dziś
JUTRO: 12 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Metryki Core Web Vitals – jakie jest ich znaczenie w procesie pozycjonowania?

Core Web Vitals to metryki opracowane przez Google, które mierzą szybkość ładowania strony, czas reakcji na interakcje użytkowników oraz stabilność wizualną strony. Warto zadbać o nie przynajmniej w podstawowym stopniu, ponieważ może to pozytywnie pływać na crawlowanie strony. Jakie metryki zaliczamy do Core Web Vitals i jak zadbać o ich dobre wyniki?

Czym są Core Web Vitals?

Core Web Vitals to zestaw metryk opracowanych przez Google, które mierzą kluczowe aspekty doświadczenia użytkownika na stronie internetowej. Składają się one z trzech głównych wskaźników:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – mierzącego czas potrzebny na załadowanie największego elementu treści widocznego na stronie. Idealnie, LCP powinno wynosić mniej niż 2,5 sekundy,

  • Interaction to Next Paint (INP) – który mierzy czas reakcji strony na najdłuższą interakcję użytkownika, np. kliknięcie przycisku. Dobra wartość INP powinna wynosić mniej niż 200 milisekund,

  • Cumulative Layout Shift (CLS) – oceniającego stabilność wizualną strony, czyli ile niespodziewanych przesunięć elementów występuje podczas ładowania strony. Dla dobrej oceny CLS powinien być mniejszy niż 0.1.

Metryki CWV w pozycjonowaniu

Core Web Vitals mierzą aspekty wydajności, które są kluczowe dla doświadczeń użytkowników. Mimo że Google w swojej komunikacji kładzie bardzo mocny nacisk na optymalizację CWV i wymienia je jako jeden z czynników rankingowych to nie należy oczekiwać, że ich poprawa w wymierny sposób przełoży się na poprawę pozycji. Warto też dodać, że poprawa wydajności stron www jest w interesie Google z perspektywy ich crawlowania i analizy.

Biorąc pod uwagę, że wydajność strony mierzona za pomocą CWV ma poprawiać doświadczenia użytkowników i efektywność crawlowania strony można przyjąć, że warto zadbać o te metryki przynajmniej w podstawowym stopniu.

Optymalizacja techniczna strony, np. jej szybkości ładowania może natomiast przekładać się na user experience. Przykładowo na Pintereście po skróceniu czasu ładowania strony o 40%, ruch z wyszukiwarek i liczba rejestracji wzrosły o 15%. Natomiast BBC straciło dodatkowe 10% użytkowników, gdy czas ładowania strony zwiększył się o jedną sekundę. Użytkownicy chętniej korzystają z szybkich stron, realizują na niej swoje cele i do nich wracają.

Te przykłady pokazują, że optymalizacja techniczna, związana w pewien sposób z Core Web Vitals może prowadzić do lepszych doświadczeń użytkowników i pozytywnie przekładać się na sygnały behawioralne. Wiele wskazuje na to, że Google korzysta z nich przy określaniu pozycji stron w rankingu wyszukiwarek.

Jak zadbać o dobre wyniki Core Web Vitals?

Aby osiągnąć dobre wyniki Core Web Vitals, konieczne jest prowadzenie działań optymalizacyjnych, które poprawią szybkość ładowania strony. Raport PageSpeed Insights jest narzędziem, które nie tylko pozwala sprawdzić wyniki CWV, ale również dostarcza wskazówek dotyczących optymalizacji. W sekcji „Diagnostyka” znajdziemy problemy zidentyfikowane na stronie, uporządkowane według priorytetów, wraz z sugestiami zmian, które mogą przyspieszyć ładowanie strony.

Przykładowe wytyczne z sekcji Diagnostyka to:

  • ograniczenie nieużywanego JavaScriptu (JS),

  • ograniczenie zbyt dużego Document Object Model (DOM),

  • minifikacja CSS,

  • wyeliminowanie zasobów blokujących renderowanie,

  • ograniczenie kodu spoza witryny,

  • zmniejszenie rozmiaru obrazów,

  • zaprzestanie używania pasywnych detektorów do poprawy działania przewijania,

  • skrócenie czasu wykonywania skryptów JS.

Warto pamiętać, że działania optymalizacyjne nie powinny być prowadzone kosztem funkcjonalności strony. Zawsze powtarzamy naszym klientom, że należy wdrożyć jak najwięcej zaleceń optymalizacyjnych, uwzględniając ograniczenia takie jak używane wtyczki czy silnik strony – podpowiada Szymon Słowik, założyciel agencji: https://takaoto.pro/.

Regularne monitorowanie i optymalizowanie metryk Core Web Vitals to klucz do osiągnięcia lepszej wydajności strony i wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wnioski są jasne – dbałość o Core Web Vitals to nie tylko kwestia techniczna, ale przede wszystkim inwestycja w lepsze doświadczenia użytkowników, co bezpośrednio przekłada się na sukces biznesowy strony internetowej.

Więcej w internet, SEO
Dziś Światowy Dzień Dziedzictwa Audiowizualnego

Tysiące dźwięków, setki obrazków, albo jedna pamięć w tak zwanej chmurze. Przez lata media audio i wideo były głównym sposobem zapisywania dzieł kultury. 27 października obchodzimy...

Zamknij
RadioOlsztynTV