Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 1 °C pogoda dziś
JUTRO: -1 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Magia wyprzedaży. W Bliższych Spotkaniach wszystko o promocjach, zakupach i uzależnieniu od nich

Wyprzedaże. Fot. fotolia

Wielkie czerwone napisy u wejścia do każdego sklepu. Od kilku dni w całym kraju trwają wyprzedaże.

Letnie wyprzedaże ruszyły w połowie czerwca, a my razem z nimi ruszyliśmy do sklepów. Po obniżonych cenach można kupić nie tylko ubrania, buty i torebki. Rzecznik praw konsumenta w Olsztynie Jadwiga Urbańska była gościem Izabeli Malewskiej.

Jadwiga Urbańska

Izabela Malewska: Żądza upolowania czegoś po bardzo okazyjnej cenie z roku na rok jest coraz mniejsza. Chyba jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami?

Jadwiga Urbańska: Nie powiedziałabym, że ta żądza jest mniejsza. Ta żądza jest na podobnym poziomie, z tym, że jest już wysublimowana. My nie przychodzimy do sklepów i nie łapiemy każdej rzeczy, która nawinie nam się pod rękę, bo jest tańsza. Już między regałami, półkami i wieszakami przyglądamy się tzw. perełkom.

Izabela Malewska: To nie jest tak, że sięgamy po cokolwiek?

Jadwiga Urbańska: To nie jest sięganie po cokolwiek, bo wszystko jest 30, 50, 70 procent tańsze. Nie dostrzegam takiej sytuacji. Panie są bardziej wymagające. One szukają w bardzo dobrej cenie, ale tej tzw. perełki. One przebierają, odkładają, bo to jednak jest nie to. Czyli nie kupujemy dla zasady, że to jest przecenia, tylko szukamy czegoś lepszego.

Izabela Malewska: Mówimy o kobietach, ale ostatnio ekspedientka w jednym ze sklepów powiedziała, że to panowie podczas wyprzedaży zachowują się dużo bardziej elegancko. Biorą, mierzą. Mało tego, później odnoszą na miejsce. Panie właściwie rzucają w kąt, bo przecież przyjdzie obsługa sklepu i posprząta.

Jadwiga Urbańska: No i tu bym zachęcała panie, żeby jednak też doceniły te panie po drugiej stronie, panie sprzedające. One muszą podać, muszą później tę rzecz daną właściwie na wieszaku powiesić, odwiesić. Tutaj apelowałabym, żebyśmy brały przykład z panów.

Izabela Malewska: Czy towar z wyprzedaży podlega reklamacji?

Jadwiga Urbańska: Jak najbardziej. Jako konsument od dnia zakupu mamy prawo do reklamacji każdej rzeczy kupionej w okresie dwóch lat i tutaj sprzedawca nie może nas ograniczać. Natomiast powinniśmy wiedzieć, że trzeba zachować dowód zakupu. I to jest podstawa do reklamacji. Sugeruję, żeby wnosić określone żądanie w reklamacji, bo to jest istotne dla konsumenta jeśli chodzi o jego dalsze uprawnienia wynikające z przepisów regulujących reklamacje o rękojmi.

Izabela Malewska: A jak się ma kwestia zwrotów towarów zakupionych podczas wyprzedaży?

Jadwiga Urbańska: Musimy się przyzwyczaić do tego, że po 1995 roku już tego prawa nie mamy. To jest dobra wola sklepu, który zechciałby na swoich własnych warunkach ten problem rozwiązać. Musimy pamiętać o tym, że ta rzecz nie może być używana.

Posłuchaj rozmowy

Fot. Łukasz Węglewski

Wyprzedaże, wyprzedaże. Z wyprzedażami kojarzy się nam przede wszystkim kolor czerwony, ale czy to jest jedyny akcent wyprzedaży? Kolejnym gościem był właściciel jednej z agencji reklamowych Andrzej Sadowski, specjalista do spraw reklamowo – marketingowych.

Izabela Malewska: Czerwieni w ostatnim czasie w galeriach, mniejszych sklepach i butikach pojawiło się bardzo, bardzo dużo. Kolor czerwony ma nam zasygnalizować: słuchaj, obniżyliśmy cenę.

Andrzej Sadowski: Do tego jesteśmy przyzwyczajeni. Czerwony, pomarańczowy, duże białe litery na kolorowym tle. Ja jestem bardziej internetowy, a więc ja to bardziej obserwuję od strony internetu. W galeriach staram się bywać jak najrzadziej.

Izabela Malewska: Jak zaglądamy na jakąkolwiek stronę od razu pojawia się czerwień i napis „zajrzyj do nas, wejdź online”.

Andrzej Sadowski: Skreślona wyższa cena, wrzucona niższa, która często jest tak naprawdę wyższą w stosunku do tej, która była raptem parę dni temu. Mamy pewne zakodowane schematy, które fajnie się wykorzystuje i marketerzy z nich stale korzystają. Z drugiej strony wydaje mi się, że marketing jest coraz bardziej smart i trochę bardziej skuteczne jest to, czy damy klientowi to, czego faktycznie potrzebuje, a nie będziemy nachalnie próbować wepchnąć mu to, co akurat schodzi na stanie. I to jest coś, do czego firmy starają się dążyć.

Posłuchaj rozmowy

Justyna Skotnicka. Fot. A. Podbielska

Czy od zakupów możemy się uzależnić? Gdzie jest ta granica między robieniem zwykłych zakupów a zakupoholizmem? O uzależnieniu od zakupów mówiła psycholog i terapeutka uzależnień dr Justyna Skotnicka.

Posłuchaj rozmowy

Wiele kobiet jest uzależnionych od zakupów

Redakcja: BSChromy za D.Kucharzewska

Więcej w zakupy
Dziś sklepy i galerie są otwarte. Do końca roku pozostało 18 handlowych niedziel

 Zgodnie z ustawą zakaz handlu nie obowiązuje w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. W 2018 r. Polacy będą mogli zrobić zakupy jeszcze w 18 niedziel. W...

Zamknij
RadioOlsztynTV