Aktualności, Aplikacja mobilna
Kończy się wykluczenie komunikacyjne Warmii i Mazur
Radio Olsztyn rozmawiało z byłym wiceministrem infrastruktury Jerzym Szmitem (obecnie członkiem zarządu spółki PKP Telkom) oraz posłem PiS Wojciechem Kossakowski z Ełku na temat inwestycji drogowych i kolejowych, które mają zlikwidować wykluczenie komunikacyjne regionu Warmii i Mazur.
Marek Michalski: Wczoraj podpisano bardzo ważna umowę. Prawie 9 mln złotych będzie kosztować zaprojektowanie DK 65 od przejścia granicznego w Gołdapi do Ełku.
Jerzy Szmit: Na rozbudowę tej drogi czekaliśmy dziesiątki lat, dopiero rząd PiS podjął tę decyzję. Jeśli jeszcze do tego dodamy wcześniejsze decyzje poprawiające spójność komunikacyjną naszego województwa, a to długa lista: S7, S16, obwodnica Olsztyna, inwestycje kolejowe Olsztyn – Działdowo oraz Szczytno – Pisz – Ełk (ta ostatnia inwestycja rozpocznie się już w marcu), to są decyzje, które zmieniają rzeczywistość regionu, pomogą nam rozwijać się gospodarcze i będą sprzyjać mieszkańcom i turystom.
Marek Michalski: A co z Bezledami?
Jerzy Szmit: Na to przejście przyjdzie czas, na dzisiaj spełnia ono swoje zadanie. Droga S51 powinna być modernizowana w najbardziej kluczowych punktach. Np. między Dobrym Miastem a Lidzbarkiem Warmińskim będą odcinki poddane modernizacji. W tym roku zostanie ukończona droga S7 obsługująca zachodnią i centralną cześć województwa, wówczas znaczna część ruchu ciężarowego z Rosji lub do Rosji będzie jechała przez przejście w Grzechotkach i przez Braniewo i odciąży Bezledy.
Marek Michalski: Co dalej z obwodnicą Olsztyna?
Jerzy Szmit: Cieszmy się i pilnujmy, by zachodnia i południowa część została jak najszybciej zrealizowana, pogoda utrudnia tę inwestycję, jej część ma być oddana w tym roku i wkrótce odczujemy tego pozytywne skutki. Zmniejszą się dolegliwości z ruchem ciężkim w Olsztynie. Wtedy ocenimy na ile niezbędne jest budowanie północnej obwodnicy, to nie będzie łatwe, bo wiele miast też czeka na obwodnice.
Marek Michalski: Czekamy na modernizacje drogi S16. Minister Adamczyk powiedział, że problemem są spory wśród samorządów, jest ponad 40 propozycji przebiegu tej trasy.
Jerzy Szmit: W poprzednim podejściu inwestycja została utrącona przez protesty. Praca jest prowadzona, w kwietniu ma być przekazany projekt odcinka Borki Wlk – Mrągowo i wówczas będzie podpisany przetarg na jego wykonanie. Zostały też podjęte decyzje rządu PiS i dane fundusze na prace projektowe odcinka Mrągowo – Ełk.
Marek Michalski: Dużo zmian czeka nas na kolei. Ale najpierw będzie frustracja pasażerów.
Jerzy Szmit: Linie kolejowe są budowane po starym śladzie więc trzeba taką linię kolejową zamknąć, bo są to linie jednotorowe. Ale są bardzo wyśrubowane terminy ich wykonania, 2 lata na trasę Olsztyn-Olsztynek-Nidzica-Działdowo, podobnie na trasę pomiędzy Szczytnem – Piszem a Ełkiem, potem zacznie się budowa trasy Korsze – Giżycko – Ełk.
Marek Michalski: Czy negocjacje w sejmie na temat budowy dróg są burzliwe?
Wojciech Kossakowski: Takich sporów nie ma. Mieliśmy wiceministra Jerzego Szmita, który dbał o to, by w Polsce wschodniej powstawało dużo dróg, powstanie Via Baltica, niebawem zostanie podpisana umowa na odcinek Raczki – Szczuczyn. Działania pani premier, a teraz pana premiera i prezesa Jarosława Kaczyńskiego miały na celu dowartościowanie Polski wschodniej, w tym naszego województwa. Np. Droga 65, przy jej modernizacji powstaną ścieżki rowerowe Ełk – Straduny. Na tym odcinku odbywa się duży ruch pieszo-rowerowy.
Posłuchaj całej rozmowy Marka Michalskiego z Jerzym Szmitem i Wojciechem Kossakowskim.
Redakcja: A.Socha