Bartoszyce, Aktualności, Poranne Pytania, Regiony
Jerzy Szmit: już w tym roku znaczna część tirów nie będzie jeździła do Rosji przez Dobre Miasto i Bartoszyce, ale zacznie korzystać z ekspresowej siódemki
O modernizacji prowadzących przez Warmię i Mazury dróg krajowych mówił w Porannych Pytaniach Polskiego Radia Olsztyn wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
W Dywitach powstało stowarzyszenie, które chce szybkiej modernizacji DK 51 od Olsztyna do Bezled. W skład stowarzyszenia weszli przedsiębiorcy z sześciu gmin: Dywit, Dobrego Miasta, Ornety, Lidzbarka Warmińskiego, Bartoszyc i Lubomina. Łączy ich to, że swoje firmy i interesy ulokowali przy trasie 51 lub w zasięgu oddziaływania tego ważnego szlaku gospodarczego.
Jerzy Szmit zapewniał, że jest szansa na to, że droga ta doczeka się przebudowy.
Niewątpliwie drogę tę trzeba modernizować (…) Dla Warmii i Mazur droga numer 51 to jedna z najbardziej strategicznych tras regionu. Prowadzi z Olsztyna do granicy państwa w Bezledach. Przez wiele lat przenosiła ruch do Rosji i w sposób naturalny. Rozwijały się tam działania gospodarcze (…) To się zmieni w momencie gdy zostanie ukończona droga S7, na odcinku do Elbląga. Trasa ta przechodzi dalej w drogę 22 i prowadzi do Rosji. Już w tym roku droga ta przeniesie ruch do Rosji. Znaczna część ciężkiego transportu nie będzie już jeździła przez Dobre Miasto, czy Bartoszyce, ale będzie korzystać z ekspresowej siódemki do Rosji (…)
Jak powiedział wiceminister infrastruktury w niewielkim stopniu modernizowany będzie także wylot z Olsztyna w stronę Dobrego Miasta.
Chodzi o budowę ścieżki pieszo-rowerowej, która poprowadzi do Dywit. Dzięki temu niebezpieczny ruch rowerowy i pieszy zostanie sprowadzony z tego odcinka drogi 51. Zastanawiamy się także nad budową ronda w Dywitach, które jest potrzebne do obsługi nowo powstającego osiedla Sterowców. Działania są prowadzone i trzeba będzie je kontynuować.
Gość Porannych Pytań przypomniał, że coraz bliżej końca są prace na obwodnicy Ostródy, w ciągu drogi krajowej numer siedem.
Inwestycje w ciągu drogi krajowej S7 z Gdańska do Warszawy zgodnie z zapewnieniami wykonawców będą skończone jeszcze w tym roku (…) Natomiast budowa części obwodnicy Ostródy, która jest w ciągu drogi numer 16 potrwa nieco dłużej.
Trudniejsza sytuacja jest na odcinku Gdańsk – Elbląg.
Tam nałożyły się dwa zadania: likwidacja skrzyżowania z drogą krajową prowadzącą na Malbork i naprawy pasów na obwodnicy Elbląga. Mam nadzieję, że do końca roku zostanie to skończone.
Trwają prace dokumentacyjne na prowadzącym przez Mazury odcinku Mrągowo – Ełk na drodze krajowej numer 16.
Koparek tam nie ma i na razie nie będzie. Przed nami najtrudniejszy etap, czyli czas przygotowania i uzyskania pozwoleń środowiskowych. Są tam nieustające protesty i mam nadzieję, że uda się znaleźć korytarz, który nie będzie potem kwestionowany. Takich sytuacji w Polsce jest wiele. Podobny problem był w Skarżysku Kamiennej i dopiero teraz po 5 latach udało się uzyskać decyzję środowiskową (…) W przypadku trasy S7 między Mrągowem i Ełkiem jeżeli nie uzgodnimy jej przebiegu to nadal będzie w takim stanie w jakim jest.
W sobotę w Olsztynie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podpisze umowy na wykonanie kilku mniejszych inwestycji drogowych.
Posłuchaj rozmowy Krzysztofa Kaszubskiego z Jerzym Szmitem
(BSChromy)