Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 3 °C pogoda dziś
JUTRO: 8 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Ergonomiczne wyposażenie biura – dlaczego jest tak ważne?

Wyposażenie biura w taki sposób, aby z jednej strony było nam wygodnie, a z drugiej aby spełniało ono wymogi związane z naszym zawodem nie jest szczególnie łatwym wyzwaniem. Pod uwagę musimy wziąć wiele czynników, jak na przykład ilość dostępnej przestrzeni, ilość pracowników czy też to, czy dane stanowisko jest dopasowane ściśle pod jedną konkretną osobę, czy dzieli je kilkoro ludzi. Na co powinniśmy zwrócić uwagę wybierając wyposażenie do biura, zarówno tego w siedzibie firmy, jak i tego domowego? Dlaczego ergonomia jest tak istotna i co stanie się, jeżeli o niej zapomnimy podczas urządzania wnętrza?

1. Czym jest ergonomia?

2. Meble do biura – ergonomiczne, czyli jakie?

3. Meble biurowe do pracy w domu – na co zwrócić uwagę przy zakupie?

4. Funkcjonalne meble w biurze – najciekawsze funkcje

5. Jak wyposażyć biuro, by lepiej się w nim pracowało?

Czym jest ergonomia?

Pracując w pozycji siedzącej może i nie czujemy zmęczenia na co dzień, jednak nie da się ukryć, że jest to bardzo wymagająca postawa dla naszego ciała. Aby zminimalizować jej negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia, powinniśmy zadbać o możliwie jak najlepsze wyposażenie biura – czy to takiego w siedzibie firmy, czy też tego domowego. Dziedziną, która zajmuje się określaniem, jaki sposób pracy jest najbardziej optymalny dla naszego zdrowia jest ergonomia. Jej celem jest nie tylko dostosowanie narzędzi, których używamy, do naszych potrzeb i możliwości, ale również innych obiektów w naszym otoczeniu.

Meble do biura – ergonomiczne, czyli jakie?

Biurowe aranżacje wnętrz muszą brać pod uwagę zarówno wygodę i komfort pracy, jak i możliwie jak największe zwiększenie naszej wydajności. Aby tak się stało, powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak projektujemy dostępną przestrzeń i jakie meble wybieramy. Ze względu na to, że każdy człowiek jest inny, warto wybierać wyposażenie, które możemy dostosować do naszych indywidualnych potrzeb. Będą to na przykład krzesła obrotowe, biurka z regulacją wysokości czy też specjalne stołki, które ułatwiają nam zachowanie poprawnej postawy podczas siedzenia. Możemy też zdecydować się na bardziej niecodzienne i awangardowe meble, jak na przykład piłki do siedzenia czy biurka połączone z wyposażeniem do ćwiczeń. Takie i wiele innych ciekawych produktów do wyposażenia biura znajdziesz na stronie ajprodukty.pl.

Meble biurowe do pracy w domu – na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Szczególną sytuacją, w której znajdują zastosowanie ergonomiczne meble jest ta, gdy wybieramy je do biura domowego. Zwykle nie mamy w nim tak wiele miejsca, jak w przestrzeni w budynku przedsiębiorstwa, w związku z czym powinniśmy dokładnie zastanowić się, co jest nam potrzebne. Absolutnym minimum będzie dopasowane do naszego wzrostu biurko, a także obrotowy fotel lub krzesło, które damy radę ustawić w odpowiedniej pozycji względem blatu. Jeżeli mamy taką możliwość, wybór biurka z regulacją wysokości – pozwoli nam ono na pracę zarówno na siedząco, jak i na stojąco, co urozmaici dzień roboczy i jednocześnie pozwoli nam na odciążenie krzyżowej i lędźwiowej części kręgosłupa. Powierzchnia blatu musi być również na tyle duża, aby zmieściły się na nim wszystkie niezbędne nam rzeczy. Wygoda użytkowania to jeden z kluczowych aspektów związanych z ergonomicznym środowiskiem pracy.

Funkcjonalne meble w biurze – najciekawsze funkcje

Wybierając meble do biura na pewno zetkniemy się z niesamowitą wręcz ilością opcji do wyboru. Powinniśmy skupić się nie tylko na tym, jak wyglądają poszczególne modele, ale również na tym, co nam oferują. Do najważniejszych parametrów zaliczamy kolejno:

  • regulacja wysokości siedziska lub blatu: dzięki temu możemy sprawnie dopasować środowisko pracy do naszych wymiarów;
  • regulacja odchylenia oparcia: powinna umożliwiać nam lekkie odchylenie się w tył, jednak nie zbyt duże, aby nie zniszczyć poprawnej postawy za biurkiem;
  • regulacja podłokietników: przyda się, jeżeli mamy niestandardowy wzrost;
  • dodatkowe poduszki pod kręgosłup: zwykle mamy do wyboru opcję pod kark oraz krzyżową część kręgosłupa. Wybierając tego rodzaju wsparcie wraz z profilowanym oparciem odciążamy nasze plecy i ułatwiamy sobie pracę.

Jak wyposażyć biuro, by lepiej się w nim pracowało?

Zarówno to standardowe, jak i domowe biuro muszą spełniać pewne standardy, aby dobrze nam się w nim przebywało i aby nasza praca była wydajna. Zawsze bierzmy pod uwagę nasze wymiary: wzrost i wagę. W ten sposób łatwiej dopasujemy wyposażenie do naszej sylwetki, co zaowocuje większym komfortem użytkowania. Dodatkowym, istotnym aspektem są również nasze nawyki. Jeżeli na przykład jesteśmy świadomi tego, że mamy tendencję do garbienia się podczas siedzenia, próbujmy wybrać takie meble, które ułatwią nam pozbycie się tej niewłaściwej postawy. W ten sposób nie tylko zapewnimy sobie wygodne i bezpieczne środowisko pracy, ale również będzie nam łatwiej pracować nad tym, w jaki sposób ją wykonujemy. Lepsza postawa oznacza z kolei mniej problemów ze zdrowiem, brak bólu pleców i mniejsze zmęczenie na koniec dnia.

Artykuł sponsorowany

 

Więcej w biuro, biurko
Jak przygotować miejsce do nauki? Sanepid i Radio Olsztyn radzą

„Moje Dziecko Wraca Do Szkoły” - to hasło wspólnej akcji Radia Olsztyn i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Olsztynie. Codziennie w Bliższych Spotkaniach eksperci zwracają uwagę m.in....

Zamknij
RadioOlsztynTV