Olsztyn, Ełk, Aktualności, Mrągowo, Regiony
Drogowcy, czy ekolodzy. Kto tym razem wygra walkę o mazurski odcinek S16?
Kiedy doczekamy się modernizacji krajowej 16 między Mrągowem a Ełkiem? Kolejny krok wykonano dziś w urzędzie wojewódzkim w Olsztynie, gdzie podpisano umowę na wykonanie tzw. studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego i koncepcji programowej.
Na przygotowanie takich dokumentów wykonawca będzie miał 37 miesięcy. Po opracowaniu studium, przez firmę Europrojekt, olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad będzie mógł zarekomendować jeden z wariantów przebiegu nowej trasy S16 – wyjaśnia szef olsztyńskich drogowców Mirosław Nicewicz.
GDDKiA złoży wniosek o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jeśli nie będzie sprzeciwów, zarówno ze strony społecznej, jak i przyrodników, to dla tego wybranego wariantu projektant opracuje koncepcję programową. To dokument w którym zawarte są m.in. rozwiązania geometryczne. Takie dane są niezbędne do tego, żeby rozpisać przetarg.
Witold Kosecki, wiceprezes firmy Europrojekt zaznacza, że zakres prac przygotowawczych jest bardzo szeroki.
Zaczynamy od inwentaryzacji przyrodniczej, badań geotechnicznych i przygotowania mapy do celów projektowych. Przyjrzymy się też wszystkim poprzednim analizom.
Jest ich sporo, bo procedura wyboru wariantu przebiegu drogi krajowej numer 16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk została wszczęta już w 2008 roku. Analizowano wówczas 16 wariantów i wykonano nawet inwentaryzację przyrodniczą, z której wynikało, że każda z propozycji wymaga ingerencji w środowisko naturalne.
W wyniku protestów społecznych, zostało opracowanych następnych 25 wariantów, co w połączeniu z poprzednimi, dało łącznie 41 wstępnych projektów dla trasy numer 16 na odcinku Sorkwity – Mrągowo- Orzysz – Ełk.
Dla wszystkich wariantów wykonano inwentaryzację przyrodniczą, jednak ze względu na upływ czasu i zmianę przepisów, wykonawca musi ją zaktualizować oraz opracować ponownie tzw. analizę akustyczną.
Obecny na podpisaniu umowy podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit mówił, że ma nadzieję, dojdzie do porozumienia.
Może w końcu uda nam się uzgodnić przebieg tej drogi. Jeśli tak się nie stanie, to w najbliższej przyszłości trasa krajowa numer 16 nie zostanie zmodernizowana. Mówię to otwarcie i po raz kolejny. Muszą mieć tego świadomość wszyscy, a szczególnie ci, którzy mogą działać na korzyść lub niekorzyść tej trasy.
Podpisana w Olsztynie umowa dotyczy odcinka o długości 74 kilometrów. Koszt stworzenia niezbędnej dokumentacji to prawie 13 milionów złotych. Decyzja środowiskowa w sprawie trasy S16 może zostać podjęta najwcześniej w 2019 roku.
Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego
Autor: MLewiński
Redakcja: BSChromy