Aktualności, Debata Publicystyczna
Do 2020 roku ma się zakończyć modernizacja dworca głównego PKP w Olsztynie. Posłuchaj debaty publicystycznej w Polskim Radiu Olsztyn
Czy paskudna wizytówka Olsztyna przestanie przynosić nam wstyd? Budynek dworca PKP Olsztyn Główny od dawna domaga się renowacji, a być może zburzenia i postawienia na nowo?
Odpowiedzi na te pytania szukali goście Andrzeja Piedziewicza i Marka Lewińskiego. W debacie publicystycznej Polskiego Radia Olsztyn wzięli udział:
- Piotr Grzymowicz – prezydent Olsztyna
- Małgorzata Zyskowska – prezes olsztyńskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich
- Łukasz Łukaszewski – olsztyński radny PO z komisji inwestycji i rozwoju
- Jarosław Babalski – olsztyński radny PiS z komisji inwestycji i rozwoju
Posłuchaj debaty Polskiego Radia Olsztyn
Marek Lewiński: Przez lata mieszkańcy Olsztyna słyszeli, że w miejscu obecnego dworca głównego powstanie zintegrowane z nim centrum handlowe, zbudowane przez prywatną firmę. Okazuje się, że tak nie będzie. PKP samodzielnie zmodernizuje dworzec. W ostatnich latach spółka PKP zmodernizowała kilka dworców w Polsce.
Małgorzata Zyskowska: Najciekawszą realizacją jest przebudowa i modernizacja dworca PKP we Wrocławiu. To kosztowna i prawidłowo przeprowadzona inwestycja. Rozwiązanie projektowe wyłoniono na podstawie konkursu (…) Uporządkowano plac przez budynkiem, rozbudowano kasy, przebudowano ciągi piesze, powstały parkingi (…) Olsztyński dworzec powstał w 1971 roku. Dworzec Warszawa Centralna oddało 4 lata później w 1975 roku. Na ówczesne czasy olsztyński dworzec był nowoczesny i modernistyczny (…) Dworzec olsztyński miał m.in. ogrzewanie powietrzne i stolarkę aluminiową. Warto byłoby przeanalizować modernizację obecnego obiektu.
Piotr Grzymowicz: W Olsztynie kończy się przebudowa Dworca Zachodniego PKP i będzie on bardzo funkcjonalny. Jest to mały dworzec i nie wymaga on dużej rozbudowy (…) Będzie służył mieszkańcom, tym bardziej, że chcemy uruchomić kolej miejską (…) Kibicujemy, aby PKP dalej inwestowało w Olsztynie i aby Dworzec Główny PKP był naszą wizytówką.
Jarosław Babalski: Dworzec ładny, czy brzydki, to sprawa drugoplanowa. Ja na pierwszym miejscu stawiam funkcjonalność. Ocenę zostawmy mieszkańcom Olsztyna.
Łukasz Łukaszewski: Od lat czekamy na to, aby dworzec główny w Olsztynie zmienił swoje oblicze. Niepokoi mnie mała ilość środków (25 milionów złotych) przeznaczona na tę inwestycję (…) jest to dworzec, ale my planujemy tam stworzenie Centrum Przesiadkowego (…) Będzie to jeden organizm, a my musimy to spiąć.
Jarosław Babalski: Jeśli chodzi o mnie, ja bym Dworzec Główny PKP w Olsztynie wysadził w powietrze. Na szczęście obiekt nie jest objęty ochroną zabytków. ja bym to zmienił i dał możliwość pracy architektom, tak aby zaproponowali nowe rozwiązanie na współczesne czasy.
Marek Lewiński: Czy miasto będzie miało jakikolwiek wpływ na wygląd i funkcjonalność nowego dworca? PKP, jak się wydaje, dało się przekonać do budowy kładki na drugą stroną torów, na Zatorze. To chyba dobrze?
Piotr Grzymowicz: Współpracujemy z PKP, prowadziliśmy konsultacje społeczne, określiliśmy swoje oczekiwania (…) Ostateczny wygląd dworca rozstrzygnięty zostanie w konkursie (…) Oczekiwania mieszkańców zostały wyartykułowane po grudniowych konsultacjach (…) Nie ma sztywnej granicy jeśli chodzi o dostępność środków. Na przebudowę dworca jest co najmniej 30 milionów złotych. Dodatkowe 100 milionów złotych zarezerwowano na przebudowę układu torowego. Pozostaje kwestia sprawności i szybkości działania.
Abdrzej Piedziewicz: Czy wiemy, jak będzie wyglądała przestrzeń przed dworcem?
Piotr Grzymowicz: Będzie duża przestrzeń publiczna, przyjazna dla mieszkańców (…) Będą miejsca parkingowe. W tym tygodniu, najpóźniej w przyszłym zostanie ogłoszony przetarg na Zintegrowane Centrum Przesiadkowe przy dworcu, za które odpowiada miasto Olsztyn (…) Liczę, że w połowie tego roku przystąpimy do realizacji całego układu komunikacyjnego.
Marek Lewiński: Dworzec PKP to jedno, ale na dworcu główny w Olsztynie mamy też dworzec PKS. Nie boicie się Państwo takiej sytuacji, że odnowiony zostanie tylko ten kolejowy?
Małgorzata Zyskowska: Ważna jest funkcjonalność dworca i jego skomunikowanie, także komunikacją rowerową (…) Zalecam rozwiązania konkursowe. Bryła dworca PKP i PKS powinna być symbolem Olsztyna.
Jarosław Babalski: Wolę być mile zaskoczony, niż niemile rozczarowany (…) Jestem zwolennikiem konkursów architektonicznych (…) Wygląd dworca zostawmy specjalistom. W 2018 roku PKP obiecuje większy komfort jazdy i prędkość pociągów dochodzącą do 120 kilometrów na godzinę. Moim zdaniem budowa kładki łączącej Śródmieście z Zatorzem to minimalizm i robienie czegoś na krótką metę. Tam powinien być tunel, ale zostawiam to fachowcom. Trzeba spojrzeć na kolejne 20 lat w przyszłość i budować ciągi komunikacyjne jako elementy funkcjonalne miasta.
Andrzej Piedziewicz: Czy znamy harmonogram i wiemy kiedy w Olsztynie pojawi się zmodernizowany lub zbudowany na nowo dworzec?
Piotr Grzymowicz: Konkursu najprawdopodobniej nie będzie, bo czasu jest zbyt mało. PKP musi ogłosić przetarg na opracowanie projektu. Do maja 2018 roku projekt musi być gotowy, żeby jesienią można było rozpocząć prace i skończyć je do 2019, najpóźniej do 2020 roku. Takie zadanie ma do zrealizowania PKP.
(bsc)