Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Czy przekopując Mierzeję wydobędziemy bursztyn wart miliony?

Bursztyn z Morza Bałtyckiego

Dzięki przekopaniu Mierzei Wiślanej Polska wzbogaci się o tony bursztynu – mówił wiceminister kultury Jarosław Sellin w Radiu Gdańsk.  Jego zdaniem chodzi o bursztyn wart 880 milionów złotych.

Ma to oznaczać wielomilionowe zyski dla Skarbu Państwa. Wiceminister kultury powołał się na sprawozdanie przedstawione na posiedzeniu zespołu ds. programowania prac rządu. Kwota wymieniona przez Jarosława Selina jest zawrotna i jeśli faktycznie uda się wydobyć tyle bursztynu, ile zapowiedział wiceminister, inwestycja zwróci się w 100 procentach. Rząd szacuje bowiem, że koszt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną to około 880 milionów złotych.

Zdaniem Jarosława Sellina, przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowali, że dosyć głęboki przekop spowoduje, że wydobędziemy z tego miejsca tony bursztynu. Tymczasem samo ministerstwo poinformowało Radio Gdańsk, że nie ma żadnych wyliczeń mówiących o bursztynowym potencjale. Mowa jedynie o „uprawdopodobnieniu występowania bursztynu”. Resort przypomina też, że zgodnie z Prawem Geologicznym wszelkie złoża kamieni szlachetnych, na które uda się natrafić, trafiają bezpośrednio w skład majątku Skarbu Państwa.

Mierzeja Wiślana. Fot. Marek Ostrowski

W sprawie „bursztynowego” potencjału przekopu wypowiedział się sopocki mistrz bursztynnictwa Lucjan Myrta. Jego zdaniem wydobycie ton bursztynu jest bardzo prawdopodobne, bo w latach 60. sam zaopatrywał się w bursztyn głównie na Mierzei Wiślanej. – Jest to bowiem najbardziej bursztynonośny region Polski, jeśli chodzi o okolice Bałtyku – dodał.

Przekop Mierzei Wiślanej ma powstać do 2022 roku. Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 m głębokości. Powstanie śluza o długości 200 m, dzięki której różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana. Kanał umożliwi wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Budowa kanału umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich po Zalewie Wiślanym i rozwinięcie potencjału portu w Elblągu oraz innych mniejszych, nadzalewowych portów, między innymi w Tolkmicku i Fromborku.

 

(Radio Gdańsk/bsc)

 

 

Więcej w przekop, Mierzeja Wiślana, kanał żeglugowy
Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną wymaga specustawy

Specjalną ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ma ona ułatwić procedury i pomóc w terminowym ukończeniu budowy. Zdaniem szefa resortu gospodarki morskiej regulacja ma...

Zamknij
RadioOlsztynTV