Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną wymaga specustawy
Specjalną ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ma ona ułatwić procedury i pomóc w terminowym ukończeniu budowy.
Zdaniem szefa resortu gospodarki morskiej regulacja ma między innymi zabezpieczyć finansowanie inwestycji. W ocenie ministra Marka Gróbarczyka pozwoli też na szybsze uzyskanie pozwoleń budowlanych i przygotowanie raportów oddziaływania na środowisko. Regulacja może też przyśpieszyć proces projektowania i pomóc w uzyskaniu zgód instytucji Unii Europejskiej. Podobne rozwiązanie przyjęto przy budowie gazoportu w Świnoujściu.
Koszt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną, według Marka Gróbarczyka, to około 840 miliardów złotych. Całość będzie finansowana z budżetu państwa. Jej realizacja potrwa maksymalnie 6 lat, ale przygotowywana regulacja może przyśpieszyć ten termin. Minister Gróbarczyk nie chciał jednak składać konkretnych deklaracji.
Ta sama regulacja ma też pomóc w pogłębieniu toru wodnego między portami w Świnoujściu i Szczecinie. Z informacji Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wynika, że projekt trafił już do Komitetu Stałego Rady Ministrów, który zajmie się nim jeszcze podczas tych wakacji. Pod koniec maja rząd podjął uchwałę ustanawiającą wieloletni program „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
(gaj/iar/bsc)