Budowa stopnia wodnego na rzece Pisie coraz bliżej
Wody Polskie podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności inwestycji, w skład której wejdą jaz piętrzący, śluza żeglugowa, mała elektrownia wodna oraz przepławka dla organizmów wodnych na rzece Pisie.
Ta budowa ma na celu zwiększenie retencji wody w zlewni jeziora Roś i przeciwdziałanie skutkom suszy. Poprzez hamowanie stopniem wodnym odpływu wód i zmniejszenie amplitudy stanów wody w jeziorze, poprawią się warunki gruntowo – wodne terenów wokół jeziora Roś.
Znacznie podwyższą się też stany wód w korcie rzeki Pisa i w jej dolinie poniżej stopnia wodnego. Poprawią się też warunki żeglugi turystycznej na Pisie. Budowa stopnia wodnego jest jednym z elementów odtworzeni drogi wodnej z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie.
– wyjaśnia Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
To ważna inwestycja dla regionu. Poprawi się sytuacja podczas suszy. Patrząc na całość tej inwestycji, to udrożnienie Pisy przez Narew do Warszawy odtworzy dawny szlak turystyczny.
– ocenia poseł Jerzy Małecki.
Inwestycja ma kosztować ok. 100 mln zł. Budowa stopnia wodnego na rzece Pisie zaplanowana jest na lata 2026-2028.
Wody Polskie opracowały już koncepcję udrożnienia szlaku żeglownego Pisz – Warszawa, która została podzielona na 4 etapy:
- Kanał Żerański na odcinku od Jeziora Zegrzyńskiego do Śluzy Żerań – 17 kilometrów
- Rzeka Narew od miejscowości Pułtusk do Jeziora Zegrzyńskiego wraz z Jeziorem Zegrzyńskim – około 35 kilometrów
- Rzeka Narew od ujścia Pisy w Nowogrodzie do miejscowości Pułtusk
- Rzeka Pisa na całej długości – około 80 kilometrów
W ubiegłym roku udrożniona została Narew na odcinku 62 kilometrów od miejscowości Nowogród do miasta Różan. Usunięte zostały głazy, kamienie, konary drzew oraz szereg niebezpiecznych płycizn i zwężeń, na których mogło dochodzić do niebezpiecznych zdarzeń z udziałem motorowodniaków.
Posłuchaj relacji Małgorzaty Zbrożek
Autor: M. Zbrożek/PAP
Redakcja: K. Ośko