Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 15 °C pogoda dziś
JUTRO: 14 °C pogoda jutro
Logowanie
 

(Bez)płatny parking

Ul. Bartąska w Olsztynie – oznakowanie parkingu. Fot. EuroPark

Pan Jerzy jest kierowcą taksówki. Na początku listopada robił zakupy w jednym ze sklepów dużej sieci przy ulicy Bartąskiej w Olsztynie. Zostawił samochód na parkingu przy sklepie, który przez lata był bezpłatny. Ale jak się okazało, od niedawna są tam pobierane opłaty.

Pierwsza godzina postoju jest nadal bezpłatna, ale po wjeździe na parking trzeba wziąć bilet z parkomatu i położyć w samochodzie w widocznym miejscu. A tego pan Jerzy nie zrobił, bo jego zdaniem informacje o tym, że na parkingu są pobierane jakiekolwiek opłaty są mało widoczne. Teraz musi zapłacić 95 złotych tak zwanej opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu mimo, że był w sklepie zaledwie 15 minut.

Posłuchaj audycji Wojciecha Chromego i Leszka Tekielskiego

00:00 / 00:00

1. Wyjaśnienia Jeronimo Martins Polska S.A.

Zaznaczamy, że nieliczne płatne parkingi przy sklepach sieci Biedronka są wyjątkami i mają na celu przede wszystkim zapewnienie możliwości postoju naszym zmotoryzowanym klientom w lokalizacjach o dużym natężeniu ruchu i niewielkiej liczbie ogólnodostępnych miejsc postojowych. Dotyczy to placówek, gdzie często sami klienci przekazywali nam liczne uwagi dotyczące braku miejsca do parkowania.
Przy trzech sklepach Biedronka w Olsztynie – przy ul. Bartąskiej 1, ul. Jarockiej 84 i ul. Sielskiej 12 – pierwsza godzina postoju dla klientów sieci jest bezpłatna, natomiast kolejne są płatne: 2 zł za każdą rozpoczętą godzinę. Czas bezpłatnego parkowania został określony na bazie naszego doświadczenia, opartego na analizach czasu robienia zakupów w tych lokalizacjach.
W ramach płatnej strefy parkowania sieć Biedronka współpracuje z wieloma podmiotami. W przypadku parkingów zlokalizowanych przy sklepach Biedronka w Olsztynie akurat korzystamy z usług wspomnianej przez Panią firmy EuroPark Sp. z o.o., jednak w innych miastach operatorami są również inne podmioty. Kwestie związane ze sposobem naliczania opłat reguluje stosowna umowa. Oznakowanie parkingów jest każdorazowo dostosowywane do danej lokalizacji. Odnosząc się do Pani ostatniego pytania informujemy, że parkingi zlokalizowane na terenie naszych placówek są projektowane tak, aby korzystanie z nich było w miarę możliwości komfortowe dla klientów, a regulamin dot. ich funkcjonowania przejrzysty oraz ogólnodostępny.

Biuro Prasowe Jeronimo Martins Polska S.A.

2. Wyjaśnienia EuroPark Sp. z o.o.

Dlaczego na płatnych parkingach, obsługiwanych przez Państwa firmę (m.in.parking przy dyskoncie przy ulicy Bartąskiej w Olsztynie) nie ma czytelnego oznakowania, zarówno w kwestii poboru opłat a przede wszystkim kar naliczanych za brak biletu parkingowego?

EuroPark dokłada wszelkich starań, aby każdy klient mógł z łatwością zapoznać się z obowiązującymi zasadami korzystania z miejsc postojowych. Podstawowym zadaniem oznakowania jest uświadomienie kierowcy, że wjechał na teren prywatnego, płatnego parkingu i przed pozostawieniem pojazdu na parkingu powinien zapoznać się z regulaminem. W tym celu, w każdym przypadku, przy wjeździe na parking, jak również na terenie parkingu, stawiane są znaki o tym informujące o zasadach parkowania, tak aby z każdego miejsca parkingu klient mógł łatwo zorientować się, gdzie się znajduje, gdzie może zapoznać się z warunkami parkowania oraz gdzie należy uiścić opłatę. Informacja o wysokości opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu, umieszczona jest w trzech miejscach: w cenniku umieszczonym przy wjeździe na parking, w cenniku umieszczonym na parkomacie oraz w regulaminie parkingu. W załączeniu przesyłam zdjęcia oznakowania parkingu przy ul. Bartąskiej w Olsztynie.

Podsumowując: nie możemy zgodzić się z Pani stwierdzeniami o braku czytelnego oznakowania oraz braku informacji o zasadach korzystania z parkingu, w szczególności o cenie za parking i wysokości opłaty dodatkowej. Powyżej dokładnie opisaliśmy sposób oznakowania parkingów oraz poparliśmy dokumentacją zdjęciową parkingu przy ul. Bartąskiej w Olsztynie.

Dlaczego na niektórych parkingi wjazd odbywa się przez szlaban, co ewidentnie świadczy o tym, że parking jest płatny? Natomiast przy wjeździe na inne płatne parkingi takiego szlabanu nie ma, co powoduje, że klienci często nie pobierają biletu, bo są przyzwyczajeni do tego, że parking był do niedawna bezpłatny.

Wybór sposobu uregulowania zasad korzystania z parkingu należy do właściciela gruntu i operatora parkingu. EuroPark jest operatorem parkingów niestrzeżonych, płatnych i otwartych-bez barier. Logika tego systemu parkowania jest taka sama, jak działanie strefy płatnego parkowania na terenie dróg publicznych. Z informacji dostępnych na stronie https://www.zdzit.olsztyn.eu/pl/strefa-parkowania/o-strefie wynika, że w mieście Olsztyn funkcjonuje strefa płatnego parkowania i
temat parkingów otwartych i płatnych nie powinien być kierowcom w tym mieście obcy.

Zmiana zasady funkcjonowania przywołanego przez Panią parkingu została poprzedzona szeroką akcją informacyjną. W Sklepie, do którego należy parking, dostępne były ulotki informacyjne przez okres paru tygodni i w tym czasie nie były wystawiane opłaty dodatkowe. Użytkownicy parkingu, zwłaszcza będący klientami Sklepu,
bo dla nich jest ten parking, nie zostali w żaden sposób zaskoczeni. Klient, który wjeżdża na teren parkingu zostaje poinformowany o panujących zasadach korzystania z miejsc postojowych, cenniku oraz gdzie należy dokonać opłaty. W tym przypadku jest to parkomat, który umieszczony jest na terenie parkingu. Tablice informujące umieszczone przed wjazdem na teren parkingu, w sposób jasny informują o zasadach parkowania. Parking ten, jak każdy inny parking EuroPark, jest właściwie i
wystarczająco oznakowany.

W jaki sposób kontrolowany jest pobór biletów parkingowych?

Pobór biletów parkingowych, jako taki, nie jest kontrolowany. Kontroli podlega zgodność korzystania przez kierowców z parkingu z zasadami obowiązującymi na tym parkingu. W przypadku, gdy klient nie pozostawi w samochodzie ważnego biletu parkingowego, w szczególności bezpłatnego biletu parkingowego, kontroler (pracownik EuroPark) przystępuje do swoich czynności kontrolnych. Dla Klientów sklepu Biedronka, pierwsza godzina jest bezpłatna pod warunkiem pobrania biletu parkingowego z parkomatu. Bilet parkingowy należy umieścić za przednią szybą pojazdu w dobrze widocznym miejscu dla kontrolera.

Państwa firma była karana przez UOKiK za wprowadzające klientów w błąd niewłaściwe oznakowanie parkingów i wysokość oraz sposób naliczania opłat windykacyjnych. Dlaczego Państwo nie zmieniliście tego?

Nasza spółka nigdy nie była karana przez UOKiK za stosowanie niewłaściwego oznakowania parkingów. Wszystkie parkingi EuroPark, przygotowywane są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury a dnia 23 września 2003 roku, w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 roku, w sprawie
znaków i sygnałów drogowych. Jak już wspomnieliśmy, EuroPark dokłada wszelkich starań, aby każdy klient mógł z łatwością zapoznać się z obowiązującymi zasadami korzystania z miejsc postojowych, a w przypadku braku dokonania płatności z dodatkowymi kosztami windykacyjnymi.

Zgodnie z regulaminem parkingu „W przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej w przeciągu 2 tygodni od daty jej naliczenia EuroPark będzie dochodził zapłaty na drodze postępowania sądowego i egzekucyjnego. Użytkownik parkingu zostanie dodatkowo obciążony kosztami pozyskania danych właściciela pojazdu z CEPiK w wysokości przewidzianej w §7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18.06.2014 r. w sprawie centralnej ewidencji pojazdów (Dz. U. z 2014 r. poz. 816), a także kosztami postępowania sądowego i egzekucyjnego wynikającymi ze stosownych orzeczeń”. Odnosząc się do informacji zawartej w pytaniu, a dotyczącej niezaprzestania stosowania praktyk kwestionowanych przez UOKiK, uprzejmie informuję, że posługuje się Pani nieprawdziwymi informacjami. Uprzejmie prosimy o niewprowadzanie w błąd słuchaczy Państwa radia poprzez podawanie informacji niemających poparcia w faktach.

Dlaczego Państwo nie uwzględniają odwołań klientów, od naliczonej kary za brak biletu parkingowego, w sytuacjach kiedy taka osoba przedstawi paragon za zrobienie zakupów, lub inne dokumenty potwierdzające korzystanie z parkingu w czasie krótszym niż godzina.

EuroPark uruchomiło trzy parkingi w Olsztynie przy ul. Bartąska 1, ul. Jarocka 84 oraz ul. Sielska 12. Po otwarciu parkingów przez pierwsze 2 tygodnie, klienci sklepu Biedronka otrzymywali ulotki informujące o nowo wprowadzanych zasadach korzystania z miejsc postojowych. Dla każdego Klienta dokonującego zakupów, ulotki dostępne były na terenie sklepu Biedronka.

Zgodnie z obowiązującymi zasadami, każdy klient sklepu Biedronka może korzystać z bezpłatnego postoju przez pierwszą godzinę, pod warunkiem pobrania biletu parkingowego z parkomatu. Niemniej, w pierwszym miesiącu po uruchomieniu parkingu około 1% klientów sklepu Biedronka nie pobierało bezpłatnego biletu, mimo przeprowadzonej akcji ulotkowej oraz umieszczonych na terenie parkingu tablic informacyjnych, co w konsekwencji skutkowało wystawieniem przez kontrolera opłaty
dodatkowej. W takich przypadkach było możliwe złożenie reklamacji pisemnej, opisując sytuacje. EuroPark, w każdym przypadku indywidualnie rozpatruje otrzymaną reklamacje. Dlatego też, pierwszym miesiącu funkcjonowania parkingów klient, który złożył reklamacje od otrzymanej opłaty dodatkowej i dołączył potwierdzenie,
iż był klientem sklepu Biedronka, otrzymał potwierdzenie anulowania nałożonej opłaty dodatkowej.

Co w sytuacji kiedy ktoś nie opłaci naliczonej kary? Czy są naliczane odsetki za zwłokę?

Opłatę dodatkową należy opłacić w ciągu 14 dni od jej otrzymania. W przypadku braku dokonania płatności w określonym terminie, EuroPark uruchomi procedurę windykacyjną mającą na celu odzyskania należności. Zgodnie z obowiązującym regulaminem parkingu „W przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej w przeciągu 2 tygodni od daty jej naliczenia EuroPark będzie dochodził zapłaty na drodze postępowania sądowego i egzekucyjnego. Użytkownik parkingu zostanie
dodatkowo obciążony kosztami pozyskania danych właściciela pojazdu z CEPiK w wysokości przewidzianej w §7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18.06.2014 r. w sprawie centralnej ewidencji pojazdów (Dz. U. z 2014 r. poz. 816), a także kosztami postępowania sądowego i egzekucyjnego wynikającymi ze stosownych orzeczeń.

Ewa Wronowska, kierownik ds. Obsługi Klienta i Windykacji
EuroPark Sp. z o.o.

3. Wyjaśnienia UOKiK w sprawie spółki EuroPark

Posłuchaj rozmowy z Agnieszką Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Parking przy ul. Bartąskiej w Olsztynie. Fot. EuroPark

Ulica Bartąska w Olsztynie wjazd na parking. Fot. EuroPark

Tablica na parking przy ul. Bartąskiej w Olsztynie. Fot. EuroPark

Ulica Bartąska – parkomat. Fot. EuroPark

Redakcja: BSChromy

Więcej w opłaty, parking, Bartąska
Firma z zewnątrz pomoże zbudować strategię parkingową dla Olsztyna

Jak powinny rozwijać się strefy parkowania w Olsztynie,  gdzie zbudować system park & ride? Olsztyński ratusz ogłosił przetarg na wykonanie opracowania, które ma odpowiedzieć na te...

Zamknij
RadioOlsztynTV