Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 5 °C pogoda dziś
JUTRO: 7 °C pogoda jutro
Logowanie  

„Architekci Edukacji”. Nowoczesne metody kształcenia zawodowego w praktyce

Jak zbliżyć edukację zawodową do rynku pracy? Nad tym przez ponad dwa lata pracowały instytucje z Polski, Cypru i Hiszpanii realizując projekt „Architekci Edukacji” w programie Erasmus+.

Efekty zostały zaprezentowane w Olsztynie podczas warsztatów, w których wzięli udział m.in. nauczyciele i doradcy zawodowi. Koordynatorka projektu Magdalena Łukaszewicz podkreśliła, że chodziło o to, by w szkołach praca była prowadzona metodami projektowymi zamiast w klasycznej dydaktyce wykładowej.

Przygotowaliśmy projekt z Erasmusa w partnerstwie międzynarodowym z podmiotami z Hiszpanii i Cypru. Chodziło nam o to, żeby w tej chwili wypuścić na rynek produkty, które pokazywałby, że można w szkołach pracować inną metodą niż tylko taką dydaktyką wykładową. Stąd pomysł na wdrożenie Design Thinking-u w szkołach i na pracę metodami projektowymi

– powiedziała.

W efekcie powstał m.in. przewodnik po metodzie Design Thinking do realizacji w szkołach, zestaw praktycznych narzędzi i ćwiczeń, materiały o komunikacji włączającej osoby o specjalnych potrzebach oraz gotowy program treningowy dla nauczycieli.

Szkolnictwo zawodowe powinno odpowiadać na potrzeby rynku i przygotowywać młodych ludzi do podjęcia pracy w ich zawodzie. Tymczasem wciąż w systemie jest zbyt dużo zajęć teoretycznych i w efekcie uczniowie nie podejmują pracy w swoim zawodzie – o tym mówią nauczyciel szkół branżowych, którzy brali udział w warsztatach.

Jak podkreśliła nauczycielka z Olsztynka Aleksandra Nowakowska, szkolnictwo branżowe potrzebuje zmian, bo uczniowie po skończeniu szkoły często nie podejmują pracy w wyuczonym zawodzie.

To, czego uczymy młodzież, nie do końca przystaje do rzeczywistości. Mimo różnych praktyk zawodowych, kontaktów z przedsiębiorcami nadal jest jakaś luka. Szukamy inspiracji, jak bardziej uatrakcyjnić zajęcia. Co zrobić, żeby ten absolwent chciał pracować w zawodzie

– dodała.

Projekt ma inspirować nauczycieli do stosowania innowacyjnych metod.

Posłuchaj wypowiedzi

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

Autor: A. Skrago
Redakcja: P. Jaguszewski

Więcej w edukacja, Erasmus, Design Thinking, projekt Architekci Edukacji
Aktywność zamiast smartfona. Jak szkoły radzą sobie z cyfrowym wyzwaniem?

Coraz więcej uczniów, idąc do szkoły, zostawia telefon komórkowy w domu. Z raportu fundacji Grow Space wynika, że w większości polskich szkół obowiązuje zakaz korzystania z...

Zamknij
RadioOlsztynTV