Wiceminister Śliwka: port w Elblągu powinien być motorem napędowym regionu
Port w Elblągu nie jest teraz motorem napędowym regionu, a powinien nim być – mówił w Porannych Pytaniach Radia Olsztyn wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.
Dodał, że elbląski samorząd nie ma pieniędzy na rozwój portu.
Z budżetu miasta na inwestycje w porcie przeznaczane jest zero złotych. Z perspektywy wieloletniej – do 2035 roku – zero złotych. Spółka na swojej podstawowej działalności jest nierentowna. Jeśli chodzi o ogół przeładunkowy – a tym przecież zajmuje się port – to nawet nie jest procent, a promil w udziale krajowym. Jeśli ktoś mówi, że gdzieś kiedyś pozyska środki – to wydaje mi się, że nie jest to poważne zachowanie.
Andrzej Śliwka przypomniał, że w czasie posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, w obecności prezydenta Elbląga ministerstwo aktywów państwowych ponowiło ofertę dokapitalizowania portu. Oferta ministerstwa to kwota 100 mln zł w zamian za przejęcie pakietu 51 % akcji oraz obietnica inwestycji rządowych w porcie.
Okręt marynarki wojennej typu Miecznik wpłynął przez przekop Mierzei Wiślanej na wody Zlewu Wiślanego – potwierdził w porannej audycji wiceminister Andrzej Śliwka. Wizyta okrętu była elementem dużych ćwiczeń na Zalewie – dodał minister.
Cieszę się, że te działania, które są prowadzone we współpracy z NATO, marynarką wojenną, WOT oraz wojskami inżynieryjnymi, są prowadzone właśnie na Zalewie.
W ćwiczeniach wojskowych Zalew-23 bierze udział prawie 3 tys. żołnierzy i 500 jednostek sprzętu wojskowego, w tym Rosomaki, Cougary, armatohaubice K9 i czołgi K2. Manewry obejmują trzy województwa, w tym nasz region. Jedną z aren ćwiczeń jest Mierzeja Wiślana.
Posłuchaj rozmowy Krzysztofa Kaszubskiego
Redakcja: A. Niebojewska za K. Kaszubski
Bez przełomu w sporze o port w Elblągu. Sprawa trafiła do komisji sejmowej