Olsztyn, Elbląg, Ełk, Bartoszyce, Braniewo, Działdowo, Aktualności, Giżycko, Aplikacja mobilna, Gołdap, Iława, Kętrzyn, Lidzbark Warm., Mrągowo, Nidzica, Nowe Miasto Lub., Olecko, Ostróda, Pisz, Szczytno, Region, Węgorzewo, Regiony
„Nigdy nie było takich środków”. Miliard na lokalne drogi w regionie
Rządowe wydatki na samorządowe drogi w województwie warmińsko-mazurskim zbliżają się do 1 miliarda złotych – i to biorąc pod uwagę tylko jeden program. Takie wyliczenia podał Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki.
W ubiegłym tygodniu rozstrzygnięto nabór wniosków do ostatniej edycji Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Województwo warmińsko-mazurskie otrzyma 169 milionów złotych na przebudowę lub remont 305 kilometrów tras powiatowych i gminnych.
Wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki przypomina jednak, że gdyby podsumować wydatki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg od 2019 roku, kwota byłaby znacznie wyższa i sięgnęłaby blisko 1 miliarda, co oznacza rekordowe nakłady na lokalne drogi w regionie.
Nie było nigdy takich środków, które wpływałyby na to, że poruszamy się po bezpieczniejszych, lepszych drogach. A nowe drogi to nowe inwestycje i nowe miejsca pracy
– podkreśla wojewoda.
Nigdy Warmia i Mazury nawet nie marzyła o tym, żeby tyle pieniędzy na drogi i na rozwój dróg dostać. Region zawsze był traktowany po macoszemu
– dodaje poseł PiS Iwona Arent.
Przedstawiciele władz zaznaczają, że gdyby do tego doliczyć drogowe wydatki z programu Polski Ład lub programu dedykowanego obszarom popegeerowskim, to wydatki na drogi lokalne na Warmii i Mazurach w ostatnich latach sięgnęłyby 2 miliardów złotych.
Wiceminister rozwoju i technologii Olga Semeniuk-Patkowska przypomina także o innych funduszach rządowych.
Rozmawiamy o różnych grupach i różnych potrzebach – rozmawiamy o zabytkach, rozmawiamy o komputerach, o dostępności, cyfryzacji, przywracaniu PKS-ów. Po to właśnie, by te środki wyrównywały szanse
– podkreśla minister Semeniuk-Patkowska.
Wracają do samych dróg – Mateusz Szkaradziński, prezes struktur PiS w okręgu ełckim przekonuje, że te wydatki na remonty i przebudowy tras lokalnych widać na co dzień.
Sam jestem mieszkańcem Mazur. Pisz, gmina Biała Piska, Olecko, Wydminy – tam widać te pieniądze, które zostały wykorzystane
– mówi Mateusz Szkaradziński.
Politycy zwracają również uwagę, że zainteresowanie samorządów pieniędzmi na drogi jest kilkukrotnie większe, niż wynoszą dostępne środki.
To pokazuje, jakie było i jakie jest zapotrzebowanie na te pieniądze. Oprócz listy podstawowej jest także lista rezerwowa
– mówi poseł PiS Jerzy Małecki.
W ostatniej edycji Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg pula środków dla województwa wynosiła 169 milionów złotych – tymczasem wnioski złożone przez samorządy opiewały na ponad 670 milionów.
🎥Za nami briefing prasowy dot. Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg z udziałem Wiceminister Rozwoju i Technologii @OlgaEwaSemeniuk Poseł @IwonaArent, Poseł @MaleckiJerzy, Pełnomocnik @m_szkaradzinski 🛣
📌1️⃣6️⃣9️⃣mln zł na 3️⃣0️⃣5️⃣ km nowych dróg w woj. warmińsko-mazurskim w 2023 r.‼️💪 pic.twitter.com/nTJWH1xe4H— Artur Chojecki (@ArturChojecki) February 13, 2023
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: A. Niebojewska