Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 18 °C pogoda dziś
JUTRO: 18 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Jak przetrwać kryzys? Doceniono najbardziej zaradne firmy w regionie

Jak przetrwać w kryzysowych czasach, prowadząc własny biznes? Warmińsko-mazurski region Banku Gospodarstwa Krajowego podsumował kolejny etap konkursu Sternik.

Sternik to konkurs stworzony przez warmińsko-mazurski oddział Banku Gospodarstwa Krajowego. W czasie pandemii postanowił on wyróżnić te instytucje z regionu, które najlepiej radziły sobie w trudnych czasach. W 2021 roku uhonorowano szpitale, samorządy i przedsiębiorstwa prywatne z regionu. Konkurs jest kontynuowany – bo z kryzysu pandemicznego weszliśmy w kryzys wojenny.

W 2022 roku rozstrzygnięto drugą edycję, a teraz podsumowano dodatkowy projekt polegający na pisaniu strategii na potrzeby wybranych instytucji.

Anna Bułło, dyrektor regionu warmińsko-mazurskiego BGK po analizie działalności firm z Warmii i Mazur podkreśla, że jest kilka elementów, które decydują o przetrwaniu kryzysu.

Wykorzystać kryzys, żeby widzieć w tym szansę. Dbać o zespół. Bez ludzi nie byłoby firmy, bo firma to zespół ludzi. Trzecia rzecz to ogromna dbałość o koszty. Czasem od lat firmy nie wiedziały dokładnie, co im generuje dochody, a co tylko przynosi koszty, bo wszystko ogólnie szło do przodu.

00:00 / 00:00

W określeniu mocnych stron i wyznaczeniu celów miały służyć strategie przygotowane przez wykładowców i studentów UWM. Tym bardziej, że mniejsze firmy zazwyczaj takich dokumentów nie miały.

Małe i średnie firmy raczej nie mają spisanej strategii. Ona jest gdzieś w głowach, w planach. Ważne jest, żeby mieć spisany dokument, który będziemy realizować lub korygować. A że siłą – także regionu – są głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, to w większości takiej strategii spisanej nie posiadają

– zauważa profesor Mariola Grzybowska-Brzezińska, dziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych UWM.

Co same firmy mówią o sposobach przetrwania kryzysu? Po pierwsze, konieczna jest otwartość na zmiany.

Tak naprawdę najważniejszą cechą jest elastyczność. Dostosowanie się do nowej sytuacji jest potrzebne – przerwane łańcuchy dostaw, problemy z surowcami. Wszystko to nas dotykało. Teraz mamy problem wysokiej inflacji i kosztu pieniądza

– mówi Łukasz Kujawa, prezes firmy Falken Trade, zajmującej się dodatkami do żywności pasz. Ważne jest też określenie, które działy produkcji zostawić, a z których zrezygnować. Nie należy też rezygnować z wydatków na marketing.

00:00 / 00:00

Dywersyfikacja produktów. Spadła nam sprzedaż pewnych naszych produktów, jak kasetki do leków, ale postanowiliśmy skupić się na produktach, których potrzebowali pacjenci. Na pewno też akcje marketingowe pozwoliły nam przetrwać

– podkreśla Anna Piasecka z firmy El-Comp, produkującej dozowniki do lekarstw i akcesoria do pobierania próbek.

00:00 / 00:00

Strategie przygotowywane na potrzeby firm przez studentów UWM pokazały jeszcze potrzebę bardzo dokładnego określenia, co dzieje się w gospodarce.

Punktem wspólnym tych wszystkich opracowań była diagnoza zmian, które zachodzą na rynku czy w otoczeniu. Trafiliśmy w okres pandemii i kryzysu wywołanego wojną i firmy chciały, by wskazać im obszary z tego wynikające

– mówi profesor Krzysztof Krukowski z Wydziału Nauk Ekonomicznych olsztyńskiej uczelni.

00:00 / 00:00

Pokłosiem konkursu organizowanego przez BGK było przygotowanie przez UWM strategii działania dla kilku firm oraz dwóch szpitali z regionu. Za kilka tygodni zacznie się pisanie podobnych dokumentów dla kolejnych firm.

,
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy

Więcej w biznes, wojna, przedsiębiorca, firma, przedsiębiorcy, biznesmeni, Bank Gospodarstwa Krajowego
Oszustwa były jej stałym źródłem dochodu. Usłyszała prawie 250 zarzutów

Oszukała ponad 200 osób z całej Polski, podszywając się pod przedstawicieli znanego internetowego katalogu podmiotów gospodarczych. Usłyszała prawie 250 zarzutów i stanie przed sądem. Mowa o...

Zamknij
RadioOlsztynTV