Olsztyn, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Umowa na dworzec Olsztyn Główny podpisana. Co z dworcem autobusowym?
Jest umowa na budowę nowego dworca Olsztyn Główny. Po kilkuletnim procesie projektowania i szukania wykonawcy, Polskie Koleje Państwowe zaczynają tę inwestycję.
Dworzec PKP – PKS Olsztyn Główny powstał na początku lat 70. XX wieku. Teraz jego część kolejowa zostanie wyburzona, powstanie całkowicie nowy obiekt, z dachem w kształcie nawiązującym do żagla.
Powierzchnia użytkowa ponad 4 tysiące metrów. Będą 3 kondygnacje, lokale użytkowe, będzie tutaj nowoczesność, czyli wszystkie elementy wygody dla osób niepełnosprawnych, niedowidzących, dla matek z dziećmi. Wprowadzamy też elementy zielonej energii. Na dachu znajdzie się ponad 1300 segmentów paneli fotowoltaicznych
– zapowiada Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Na podpisanie umowy między PKP SA a firmą Torpol przyjechali przedstawiciele władz państwowych.
To inwestycja na kwotę ponad 70 milionów złotych, z możliwością rozszerzania potencjału. Po to, aby stwarzać dla społeczeństwa komfort, wygodę, ale również, by tworzyć nowe inwestycje z udziałem sektora małych i średnich firm
– mówi Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju i technologii.
Olsztyński dworzec miał opinię jednego z najbardziej zaniedbanych dworców w Polsce.
Dworce stanowią okno na świat, ale są także wizytówką. Olsztyński dworzec to nie była wizytówka naszego regionu
– przyznaje wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki.
Teraz to się zmieni.
Dobrze ponad 10 lat trwają starania o modernizację dworca Olsztyn Główny i dzisiaj to się dokonuje. Olsztyn zasługuje na piękny, nowoczesny dworzec. Cieszę się, że doczekaliśmy tej chwili
– podkreśla Jerzy Szmit, były wiceminister infrastruktury.
Budowa dworca Olsztyn Główny ma potrwać 1,5 roku. Podróżni będą w tym czasie obsługiwani w kontenerowym dworcu tymczasowym.
Losy olsztyńskiego dworca autobusowego
Cały czas nie wiemy natomiast, jakie będą losy autobusowej części olsztyńskiego dworca. W 2011 roku PKS został kupiony przez prywatną firmę Retail Provider.
Firma zapowiadała budowę galerii handlowej połączonej z centrum przesiadkowym, inwestycja miała być realizowana wspólnie z PKP. Po kilku latach między właścicielami kolejowej i autobusowej części dworca zaczął jednak narastać konflikt. PKP zarzucały prywatnej firmie brak jakichkolwiek propozycji, Retail Provider odpowiadał zarzutami o brak współpracy. Dlatego kolejarze ostatecznie postanowili budować nowy dworzec kolejowy samodzielnie.
Firma Retail Provider zaskarżyła niedawno do sądu zezwolenie na budowę dworca i twierdzi, że w tej sytuacji modernizacja dworca autobusowego może w ogóle nie dojść do skutku.
Jeżeli rzeczywiście do tej kolejowej inwestycji dojdzie, to już na pewno nie będziemy mogli zbudować w Olsztynie zintegrowanego centrum komunikacyjnego, ponieważ ta inwestycja i ten projekt, który forsują kolejarze, na takie zintegrowanie dwóch dworców nie pozwoli
– twierdzi Rafał Twarowski, prezes Retail Provider.
PKP odpowiada, że integracja wciąż jest możliwa, choć na poziomie minus 1.
Ja bardzo bym chciał, żeby ten dworzec PKS zaczął funkcjonować. Natomiast nigdy nam nie przedstawił właściciel, że coś tam realizuje
– odpowiada na zarzuty prywatnego dewelopera Ireneusza Maślany z PKP SA.
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy
Ma być nowoczesną i funkcjonalną wizytówką Olsztyna. Zobacz jak będzie wyglądał nowy Dworzec Główny