Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 9 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Nowe informacje ws. budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Scalany jest pierwszy most obrotowy

Fot. Materiały prasowe NDI/BESIX

Na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych. Konstrukcja będzie ważyła 500 ton, a jej montaż odbywa się z dokładnością do milimetrów – poinformował w piątek Urząd Morski w Gdyni.

W rejonie Zatoki Gdańskiej trwa pogłębianie basenu morskiego Portu Osłonowego. Na falochronach zachodnim i wschodnim wykonywane są narzuty kamienne; na części lądowej falochronu zachodniego betonowany jest oczep, a w części zasadniczej – płyta. X-bloki, czyli betonowe, prefabrykowane elementy, które będą zabezpieczać falochron przed falami, zostały już wbudowane na zewnętrznej części falochronu wschodniego.

W rejonie kanału żeglugowego zakończyło się pogrążanie ścianki szczelnej po północnej stronie śluzy, takie same prace trwają po stronie południowej. Ściana pogrążona została już w obszarze śluzy oraz kieszeni bram śluzy, wykonana jest też przesłona, mikropale i montaż skleszczenia. Zakończyły się wykopy pod bramę południową śluzy. Widać już powstający układ dróg technicznych i drogi 501A.

Wiosną 2021 roku ruch z drogi 501 zostanie przekierowany na most południowy. Jego części aktualnie są łączone na placu budowy. Poszczególne, wyraźnie zarysowane już elementy coraz bardziej uwidaczniają kształt całej budowli. Inwestycja przebiega bez opóźnień

– wyjaśnił dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski.

Na moście południowym zakończyły się prace żelbetowe, od posadawiania, przez wykonanie podpór i najazdów na obiekt. Zostały tez zamontowane pierwsze elementy hydrauliki mostów.

Na moście północnym trwają prace żelbetowe. W budynku bosmanatu Nowy Świat zakończyły się roboty konstrukcyjne i tynkarskie, trwają prace wykończeniowe.

Na Zalewie Wiślanym wykonywana jest sztuczna wyspa. Trwa pogrążanie ścianek szczelnych, tworzących jej obwiednię. Wykonanych zostało już ponad 40 proc. prac. Montowane są ściągi i stopniowo zasypywana jest grodza.

Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju

– podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

 

Redakcja: A. Dybcio za J.Golon/PAP

Więcej w przekop, Mierzeja Wiślana, most obrotowy
J. Szmit o decyzji posłów Solidarnej Polski: Mam nadzieję, że ta zapowiedź będzie jeszcze negocjowana

Mimo deklaracji polityków Solidarnej Polski, koalicja rządząca pozostaje stabilna – mówił w Porannych Pytaniach Radia Olsztyn Jerzy Szmit, prezes struktur Prawa i Sprawiedliwości w okręgu olsztyńskim....

Zamknij
RadioOlsztynTV