Kiedy powstanie ekspresowa szesnastka przez Mazury? Zwolennicy i przeciwnicy inwestycji starli się dziś w debacie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim zorganizowała debatę o budowie ekspresowej szesnastki z Mrągowa do Ełku. Wzięli w niej udział zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy tej inwestycji.
Sceptycznie nastawieni do inwestycji aktywiści mówili o zagrożeniu dla terenów cennych przyrodniczo. Krzysztof Worobiec ze Stowarzyszenia Sadyba przekonywał, że Mazury potrzebują nie drogi na zachód, ale na południe, bo stamtąd przyjeżdżają turyści.
Potrzebujemy dobrego skomunikowania nie ze wschodem i zachodem, ale z centrum Polski. Potrzebujemy zupełnie innej koncepcji opracowania drogi
– mówił Krzysztof Worobiec.
O konieczności jej budowy mówił m.in. były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.
Droga nr 16 to jest przede wszystkim bezpieczeństwo ludzi. Droga nr 16 to też rozwój naszego województwa, części mazurskiej, która najbardziej tego rozwoju potrzebuje
– przekonywał Jerzy Szmit.
Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA przekonywał, że proponowana przez społeczników droga ekspresowa biegnąca na południe od Krainy Wielkie Jezior Mazurskich nie przejmie ruchu ciężarowego odbywającego się obecnie po mazurskich szosach.
Prognozy wskazują wyraźnie, że po drodze nr 16 będzie przejeżdżało blisko cztery razy więcej pojazdów ciężkich, niż po drodze ekspresowej Nidzica – Szczuczyn
– zaznaczył Nicewicz.
Profesor Adam Senetra z UWM mówił natomiast, że da się budować drogi wkomponowane w krajobraz.
Pasy między jezdniami zagospodarowane zielenią. Przywracanie takich elementów naturalnych, podkreślanie elementów naturalnych na drogach szybkiego ruchu powoduje, że droga staje się bardziej przyjazna, też w znaczeniu środowiskowym
– mówił prof. Senetra.
GDDKiA początkowo stworzyła ponad 40 propozycji przebiegu S16 z Mrągowa do Ełku. Obecnie rozpatruje trzy warianty, ostateczny wybierze prawdopodobnie do końca roku.
Posłuchaj komentarzy:
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: Ł. Sadlak