Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 3 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Historyczny moment dla Warmii i Mazur. Przekop przez Mierzeję Wiślaną staje się faktem

Fot. M.Stankiewicz

Najkorzystniejszą ofertę na wykonanie kanału żeglugowego złożyło polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix, które zaproponowało cenę 992 milionów 270 tysięcy złotych.

Wykonawca ma 36 miesięcy na realizację zadania, jednak zobowiązał się do wcześniejszego zakończenia prac. Można się spodziewać, że w 2022 roku pierwsze jednostki przepłyną nową drogą wodną.

Minister gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk podkreślał, że to inwestycja na którą Elbląg czekał lata. Przekop umożliwi wpływanie statków oceanicznych do 10 tysięcy ton, to podstawa do rozwoju takich portów jak ten w Elblągu.

Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu orskiego w Gdyni mówił, że jako inwestor, po przygotowaniu się do umowy, będzie teraz kontrolował przebieg tej inwestycji:

Będziemy czuwali nad prawidłową realizacją oraz pilnowali harmonogramu.

Zadowolenia nie kryli też parlamentarzyści, którzy pojawili się w Elblągu: Leonard Krasulski i Jerzy Wilk.

Polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix to dobry skład, to fachowcy znający się na tej robocie

– powiedział Jerzy Wilk.

Ktoś, kto będzie spisywał dzieje miasta Elbląga, podzieli ten okres na dwa okresy. W 2006 roku w swoim exposé znamienne słowa powiedział ówczesny premier Jarosław Kaczyński. Mówił on o przekopie Mierzei Wiślanej i budowie drogi wodnej

– zwracał uwagę Leonard Krasulski.

Przed Elblągiem i całym regionem rozpościerają się dobre perspektywy

– dodał wojewoda warmińsko-mazurski, Artur Chojecki.

Mamy u siebie drogę S7 i S22. Droga wodna sprawi, że Elbląg otworzy się na swobodną żeglugę i morskość tego regionu

– mówił prezydent Elbląga Witold Wróblewski.

– Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia prac nad budową kanału żeglugowego – zapowiedziała tuż po podpisaniu umowy z Urzędem Morskim Małgorzata Winiarek – Gajewska prezes polskiej firmy NDI , która wspólnie z partnerem z Belgii firmą Besix będzie wykonawcą inwestycji. Obie firmy współpracują ze sobą od 20 lat, mają za sobą już sześć realizacji. Ale ta jest wyjątkowa, i ten dzień też jest  wyjątkowy – podkreśla szefowa polskiej części przedsięwzięcia.

Wicewojewoda warmińsko- mazurski Sławomir Sadowski przypomina, jak ważna jest niezależność od dobrej woli sąsiada, który utrudnia swobodną żeglugę. Bo ta inwestycja podkreśla suwerenność Polski. Inne korzyści z tej nowej szansy to rozwój turystyki, także w powiatach położonych w dalszym sąsiedztwie Zalewu Wiślanego.

00:00 / 00:00

Senator Bogusława Orzechowska z Ostródy dodaje, że w naszym regionie wiemy jak ważne są nie tylko drogi kołowe, a też tworzenie szlaków wodnych. A w planach rządu jest właśnie stawianie na rzeki i transport wodny.

00:00 / 00:00

Umowa na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Dotyczy budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Ogłoszenie drugiej części budowy kanału powinno nastąpić jeszcze tej jesieni. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowy brzegów oraz robót czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego, postępowania na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym wstępnie zaplanowano za 1,5 – 2 lata.

Według resortu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około kilometra długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości 100 metrów i szerokości 20 metrów. Kanał łączący Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim otwiera szlak transportowy do portu w Elblągu oraz umożliwia żeglugę z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego

Fot. fotolia.pl

Fot. M.Stankiewicz

Fot. M.Stankiewicz

 

Autor: M. Stankiewicz/M. Lewiński
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy/A. Dybcio

Więcej w Elbląg, umowa, przekop
Podpisanie umowy na przekop Mierzei Wiślanej i pensja minimalna. Posłuchaj audycji Jeden na Jednego

Gośćmi Krzysztofa Kaszubskiego w audycji byli: - dr Marcin Kazimierczuk - Prawo i Sprawiedliwość, - Marek Chrapan - Konfederacja. Temat 1. Dziś podpisano umowę na przekop...

Zamknij
RadioOlsztynTV