Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 5 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Nowoczesny i dostosowany do wszystkich grup podróżnych. Nowy dworzec kolejowy Olsztyn Główny będzie miał standard europejski

Dworzec główny PKP w Olsztynie

Takie plany wobec obiektu ma PKP S.A. Spółka chce wyjść naprzeciw oczekiwaniom podróżnych i mieszkańców miasta i w miejscu niefunkcjonalnego dworca wybudować nowy.

Pamięta czasy głębokiego PRL-u i choć największy na Warmii i Mazurach, nie stanowi obecnie wizytówki miasta. W ciągu najbliższych lat to ma się zmienić. Na jego miejscu ma stanąć nowoczesne centrum przesiadkowe, łączące komunikację kolejową, autobusową i tramwajową. Wspólną inwestycję obejmującą budynek dworca i infrastrukturę torową planują PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Plany PKP S.A. wobec olsztyńskiego dworca zakładają wyburzenie obecnego budynku i postawienie w jego miejscu nowego, nieco mniejszego kubaturowo obiektu. Wybudowany od zera dworzec będzie się charakteryzował lepiej niż obecnie zorganizowaną poczekalnią i bardziej czytelnym układem przestrzennym. Podobnie jak inne obiekty objęte programem inwestycyjnym PKP S.A., olsztyński dworzec zostanie wykonany w oparciu o nowe technologie instalacyjne i przy użyciu wysokogatunkowych materiałów budowlanych.

Budynek będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znikną bariery architektoniczne, pojawią się natomiast ścieżki dla niewidomych i niedowidzących, pętle indukcyjne przy kasach, odpowiednio dostosowane zostaną też toalety. W budynku pojawi się także pokój dla opiekuna z dzieckiem, a przed dworcem powstaną dodatkowe miejsca parkingowe.

Inwestycja nie będzie ograniczać się jedynie do budynku. Kompleksowe prace na stacji planują również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządca infrastruktury zamierza przebudować układ torowy i poszerzyć perony. Stacja zostanie dostosowana do osób o ograniczonych możliwościach ruchowych – z tunelu na perony i bezpośrednio do budynku dworca będą prowadzić windy.

W ramach przedsięwzięcia planowane jest także połączenie nowo powstałego obiektu z Zatorzem – w postaci kładki lub tunelu.

Nowoczesne rozwiązania nie przekreślają w całości historii związanej z dworcem i stacją. Inwestycja zakłada zachowanie słupów peronowych i innych elementów świadczących o historii ruchu kolejowego w tym rejonie Polski. Niewykluczone, że zachowane zostaną historyczne elementy obecnego budynku dworca.

Cieszę się, że pomyślano o osobach niepełnosprawnych. Teraz ich poruszanie się po dworcu, jest uzależnione od innych osób. Najgorzej jest z toaletami, do których można się dostać tylko po schodach – mówiła pani Ania z Ostródy, która codziennie dojeżdża do pracy w Olsztynie.  Jak zauważył pan Andrzej,olsztynianin od urodzenia – dworzec główny nie jest ładną wizytówką miasta – Obecny wygląd raczej odstrasza, jest brudno i ponuro. To pierwszy obiekt, który widzą turyści, po przyjeździe do naszego miasta.

Podoba mi się pomysł z połączeniem Zatorza z dworcem głównym. Teraz musimy chodzić tak jakby naokoło – dodaje mieszkanka tej części miasta. Wśród pasażerów była także pani Kasia, mama półrocznego chłopca, która cieszy się, że w projekcie znalazł się także pokój dla matek z dziećmi – Czasami muszę przewinąć dziecko, niestety nie ma do tego przystosowanego miejsca. Wtedy najczęściej zmieniam pieluszkę w pociągu. Brakuje takiego pokoju na dworcu.

Czy remont dworca głównego jest potrzebny? To pytanie zadał kilkudziesięciu osobom reporter Polskiego Radia Olsztyn. Większość zgodziła się, że generalny remont jest konieczny. Co czwarta osoba przyznała, że wystarczy tylko modernizacja obiektu.

Cała inwestycja, obejmująca budynek dworca i stację, ma być realizowana w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowaniem POPW objętych jest jeszcze 9 innych dworców należących do PKP S.A. Ponad 2 miesiące temu spółka zakończyła modernizację jednego z nich – dworca Olsztyn Zachodni.

Obecnie kolejowe spółki wspólnie przygotowują się do ogłoszenia przetargu na prace projektowe dla inwestycji Olsztyn Główny. Harmonogram zakłada, że prace budowlane mają być realizowane w latach 2018-2020.

Tak obecnie wygląda Dworzec Główny PKP w Olsztynie

Tak obecnie wygląda Dworzec Główny PKP w Olsztynie

Tak obecnie wygląda Dworzec Główny PKP w Olsztynie

Tak obecnie wygląda Dworzec Główny PKP w Olsztynie

Tak obecnie wygląda Dworzec Główny PKP w Olsztynie

Tak obecnie wygląda Dworzec Główny PKP w Olsztynie

 

 

Więcej w PKP, kolej, dworzec PKP
Pociąg uderzył w zawalony wiadukt. Maszynista w porę ostrzegł pasażerów. Zobacz FILM

  W okolicy Samborowa dwa tygodnie temu remontowany wiadukt spadł tuż przed przejeżdżającym pociągiem. Pasażerowie zostali w porę ostrzeżeni przez maszynistę, co widać na filmie udostępnionym...

Zamknij
RadioOlsztynTV