Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Zakończone, w budowie i w planach. Drogowcy o inwestycjach w regionie

S61 Szczuczyn – Ełk Południe. Fot. GDDKiA Olsztyn/K. Nalewajko

W mijającym roku w regionie oddano do ruchu 48 kilometrów nowych dróg. Zakończono także budowę 71 km drogi ekspresowej S7 od Napierek do Płońska. To odcinek w województwie mazowieckim, ale za jego budowę odpowiadał olsztyński oddział GDDKiA. W przygotowaniu jest dokumentacja na budowę i rozbudowę blisko 300 km dróg.

Inwestycje zakończone

S61 Szczuczyn – Ełk Południe

We wrześniu oddany został odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Ełk Południe o długości 23,3 km. To drugi z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Pod koniec ubiegłego roku oddano do użytku odcinek Wysokie – Raczki, a w przyszłym roku zakończy się budowa odcinka S61 Ełk Południe – Wysokie.

Zgodnie z umową powstała droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. Powstały m.in. węzły Guty i Ełk Południe, Miejsca Obsługi Podróżnych Niekrasy, 19 obiektów inżynierskich oraz Obwód Utrzymania Drogi w Nowej Wsi Ełckiej. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś. Wykonawcą zadania o wartości 700 mln zł było konsorcjum firm Porr i Unibep.

S5 Ornowo – Wirwajdy 

W grudniu tego roku, pięć miesięcy przed umownym terminem, udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy. Kontrakt o wartości 204 mln zł zrealizowała firma Budimex. Zadaniem wykonawcy było wybudowanie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S5 o długości ok. 5 km.

Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla zwierząt. Oprócz jezdni głównej wybudowano jezdnie obsługujące tereny przyległe. Przebudowane zostały drogi poprzeczne kolidujące z S5. Wraz z oddaniem S5 Ornowo – Wirwajdy, oznakowano jako drogę ekspresową obwodnicę Ostródy, której kontynuacją jest ten odcinek. To łącznie ponad 12 km drogi klasy S.

S5 Ornowo – Wirwajdy. Fot. GDDKiA Olsztyn

DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego

W grudniu oddana została obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15. Kierowcy omijają tę miejscowość od wschodu drogą o długości około 18 km. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Porr z Warszawy i Porr Bau z Wiednia.

Obwodnica jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1. Inwestycja realizowana była w systemie Projektuj i buduj. Nowa droga została powiązana z innymi drogami publicznymi poprzez cztery ronda na wysokości miejscowości Brzozie Lubawskie, Kacze Bagno, Nowe Miasto Lubawskie, Bratian. Wybudowanych zostało 14 obiektów inżynierskich: dziewięć wiaduktów, przejście dla zwierząt górne, trzy przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel.

DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego. Fot. GDDKiA Olsztyn

DK51 obwodnica Smolajn

W sierpniu, dwa miesiące przed terminem, oddano niemal 2 km obwodnicy Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Jest to pierwsza obwodnica zrealizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, nie tylko w woj. warmińsko-mazurskim, ale także w całej Polsce. Zadanie o wartości 26 mln zł zrealizowała firma Budimex.

Inwestycja, o długości 1,76 km, obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Obwodnica Smolajn w ciągu DK51. Fot. GDDKiA Olsztyn

S7 Napierki – Płońsk 

W sierpniu drogowcy udostępnili całą trasę S7 Napierki – Płońsk w docelowym przekroju 2×2, a w grudniu wprowadzili stałą organizację ruchu na tej drodze.

Budowę 71 km drogi ekspresowej S7 podzielono na cztery odcinki realizacyjne: Napierki – Mława (ok. 14 km), Mława – Strzegowo (ok. 21,5 km), Strzegowo – Pieńki (ok. 22 km) oraz Pieńki – Płońsk (ok. 13,7 km). Każdy z nich powstał w systemie Projektuj i buduj. Powstało m.in. 70 obiektów inżynierskich oraz dziewięć węzłów: Mława Północ, Mława Wschód, Mława Południe, Żurominek, Strzegowo Północ, Strzegowo Południe, Glinojeck, Pieńki Rzewińskie oraz Dłużniewo. Powstały też cztery Miejsca Obsługi Podróżnych: Pepłowo I, Pepłowo II, Ćwiklinek i Dłużniewo. Nawierzchnię drogi wykonano z betonu cementowego i dostosowano do ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.

Łączny koszt inwestycji wyniósł 1,6 mld zł. Wykonawcą trzech odcinków jest konsorcjum firm STRABAG i STRABAG Infrastruktura Południe, które wybudowało odcinki Strzegowo – Pieńki, Pieńki – Płońsk oraz Napierki – Mława. Wykonawcą odcinka Mława – Strzegowo było konsorcjum firm PORR oraz PORR Bau.

Droga ekspresowa S7 Napierki – Płońsk. Fot. GDDKiA Olsztyn/K. Nalewajko

Inwestycje w budowie

W realizacji są dwa duże zadania inwestycyjne. To budowa ostatniego w województwie warmińsko-mazurskim odcinka S61 Ełk Południe – Wysokie oraz budowa drogi S16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo.

S16 Borki Wielkie – Mrągowo

Ukończenie budowy planowane jest w I połowie 2024 roku. Obecnie prowadzone są wymiany gruntu, roboty ziemne, roboty związane z warstwami konstrukcyjnymi (podbudowy, warstwy technologiczne). Wykonawca rozpoczął układanie podbudowy bitumicznej na trasie głównej. Prowadzone są prace na 19 z 20 obiektach inżynierskich. Zaawansowanie rzeczowe inwestycji to ok. 50 proc.

S61 Ełk Południe – Wysokie

Zaawansowanie robót sięga ok. 87 proc. Zakończone zostało już układanie nawierzchni betonowej, pozostały jeszcze prace bitumiczne na S16 i obiektach mostowych oraz roboty wykończeniowe. Zakończenie inwestycji w II kwartale 2023 r.

Na etapie realizacji znajdują się także mniejsze zadania takie jak przebudowa skrzyżowań na ronda w Rożentalu (DK15), Olecku (DK65) czy Dywitach (DK51). Rondo w Dywitach zostało już udostępnione kierowcom, ale prace wykończeniowe potrwają jeszcze do lutego przyszłego roku.

W budowie znajduje się także odcinek drogi krajowej nr 51 Smolajny – Kosyń. Wiosną z kolei rozpoczęły się prace nad rozbudową odcinka od drogowego przejścia granicznego Gołdap do początku obwodnicy Gołdapi w ciągu DK65.

Co w przyszłym roku?

Rok 2023 będzie rokiem kontynuacji realizowanych obecnie zadań, tj.  budowy S16 i S61 oraz odcinka DK51 Smolajny – Kosyń. Kontynuowane będą także prace przygotowawcze dla budowy S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy. Prace nad dokumentacją będą trwały także dla rozbudowy DK53 Olsztyn – Szczytno, DK51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński i Lidzbark Warmiński – Wichrowo, budowy obwodnic Olsztyna i Dywit, Pisza, Szczytna, Jegłownika oraz Dobrego Miasta.

W 2023 roku drogowcy planują rozstrzygnąć przetargi i zawrzeć umowy z wykonawcami budowy dwóch odcinków S16 od Olsztyna do Biskupca, budowy obwodnic Gąsek (realizowanej w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic) i Giżycka oraz rozbudowy czterech odcinków DK65: Kowale Oleckie – Olecko, Olecko – Gąski, Gąski – Ełk oraz Nowa Wieś Ełcka – granica województw warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.

Redakcja: A. Niebojewska za GDDKiA Olsztyn

Więcej w inwestycje, droga, drogowcy
Powiat braniewski z planami na 2023 rok. „Dużo przeznaczymy na rozwój”

Powiat braniewski przeznaczy w przyszłym roku 32 miliony złotych na inwestycje. Budżet na rok 2023 jest duży - wynosi ponad 98 milionów złotych, przychody to 93...

Zamknij
RadioOlsztynTV