Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 1 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Wykluczenie komunikacyjne regionu. Pieniądze są, chętnych brak?

fot. P. Getka

Mało chętnych na ekologiczne autobusy. Czy to kolejny objaw wykluczenia komunikacyjnego Warmii i Mazur?

Rządowe Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło konkurs na dofinansowanie zeroemisyjnych i niskoemisyjnych autobusów do realizacji kursów poza miastami. Znamy wyniki. Okazało się, że dotację dostał tylko jeden podmiot z województwa warmińsko-mazurskiego. Co więcej, jest to prywatna firma. Wniosku o dofinansowanie nie złożył ani jeden samorząd z regionu.

Na pierwszy rzut oka może to być kolejnym dowodem na wykluczenie komunikacyjne regionu, w rzeczywistości sytuacja nie jest aż tak zła. Podmiot, który otrzyma pieniądze, to firma Faster z Olsztyna. Faktycznie firma prywatna, ale realizująca kursy autobusowe na zlecenie samorządów, więc kupione za dotację autobusy posłużą do rozwijania lokalnego transportu publicznego, m.in. w powiecie oleckim.

Jesteśmy podmiotem, który realizuje zadania transportu publicznego. Burmistrz Olecka pan Karol Sobczak był inicjatorem transportu w zasadzie w całym powiecie. Wypracowaliśmy schemat, który pozwala na transport powiatowy, co finalnie pozwoliło na uzyskanie dofinansowania

– wyjaśnił właściciel firmy Radosław Typa.

Firma działa w kilku województwach. W warmińsko-mazurskim wykorzysta 16 nowych pojazdów, posłużą mieszkańcom 7 gmin, nie tylko ze wspomnianego powiatu oleckiego.

Samorządowcy przyznają zaś, że w mniejszych ośrodkach bardziej opłaca się podpisać umowę z prywatnym przewoźnikiem niż tworzyć gminną spółkę transportową.

Koszty są tutaj olbrzymie. Nie byliśmy w stanie przygotować całego arsenału – całego zaplecza, bazy technicznej. Samochody same nie jeżdżą – na każdy bus czy autobus musielibyśmy mieć co najmniej dwóch kierowców

– mówił burmistrz Olecka Karol Sobczak. Olecko nie jest w tym podejściu osamotnione i to może być jednym z powodów, dla których żaden z samorządów regionu nie stanął do konkursu.

Po drugie – bardzo podobny konkurs zostanie niebawem rozpisany z regionalnych funduszy europejskich. W grudniu zostaną ogłoszone dwa nowe postępowania, z których jedno będzie dotyczyło dotacji na autobusy.

Pierwszy konkurs dotyczy taboru kolejowego i tu liczymy na POLREGIO, które być może w tym wystartuje. Drugi konkurs dotyczy taboru autobusowego pozamiejskiego. Komisja Europejska oczekuje wsparcia także, jeśli chodzi o zakupy taboru elektrycznego na terenach wiejskich, stąd taki konkurs, czekamy na efekty

– powiedział Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.

Wszelkie działania związane z rozwojem transportu publicznego są zaś istotne dla demografii regionu – udowadniają to badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Sprawdzali oni, jakie czynniki wpływają na demografię w poszczególnych gminach i okazało się, że brak możliwości łatwego dojazdu do szkoły czy pracy powoduje, iż ludzie wyjeżdżają ze swoich gmin lub powiatów na stałe. Oznacza to, że komunikacja publiczna ma istotny wpływ na demografię.

Ośrodki, które organizowały w swoim otoczeniu komunikację na poziomie samorządowym, charakteryzowały się niższym wskaźnikiem depopulacji. Jeśli osoby – szczególnie młode – znajdą możliwość kształcenia i pracy w swoim najbliższym otoczeniu, to istnieje szansa, że jednak w tym regionie pozostaną

– wyjaśniała profesor Wiesława Lizińska z Wydziału Nauk Ekonomicznych UWM.

To istotne, bo województwo warmińsko-mazurskie cały czas się wyludnia. W pierwszym półroczu bieżącego roku, jak wynika z ostatnich danych GUS, liczba jego mieszkańców zmniejszyła się o prawie 5 tysięcy.

Posłuchaj wypowiedzi

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: M. Rutynowski

Więcej w dofinansowanie, wniosek, przewoźnik, wykluczenie komunikacyjne
Są pieniądze na ekologiczny transport publiczny w regionie

Rusza nabór do konkursów na bezemisyjną mobilność regionalną. Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego przeznaczył na to ponad 40 mln złotych. Pieniądze te mają wesprzeć połączenia kolejowe i...

Zamknij
RadioOlsztynTV