Sztuczna inteligencja walczy z wyłudzeniami w ubezpieczeniach. „Uratowaliśmy w ten sposób kilkadziesiąt milionów złotych rocznie”
Zastosowanie sztucznej inteligencji pozwala skutecznie walczyć z wyłudzeniami w ubezpieczeniach, rocznie udaje się w ten sposób „uratować” kilkadziesiąt milionów złotych – powiedział prezes PZU Życie Roman Pałac.
Sektor ubezpieczeń stawia się na nowe technologie. Ważnym tego elementem są algorytmy sztucznej inteligencji. Spółka PZU Życie zaczęła testować pogłębioną analitykę danych obsługi szkód i świadczeń.
Jak mówił prezes Roman Pałac, najbardziej zaawansowane rozwiązania sztucznej inteligencji wykorzystywane są do walki z tzw. fraudami, czyli wyłudzeniami najczęściej popełnianymi przez zorganizowane grupy przestępcze. Podkreślił, że dzięki zastosowaniu algorytmów w analizie danych, które spółka ma w swoich bazach, może skutecznie wykrywać takie nadużycia.
Mamy bardzo dobre efekty i wyniki finansowe w wysokości kilkudziesięciu milionów złotych rocznie, które udało się „uratować” przed wyłudzeniami
– powiedział Pałac.
Drugim obszarem, w którym Grupa PZU testowała i wdrożyła już algorytmy sztucznej inteligencji jest usprawnienie procesu obsługi szkód komunikacyjnych
– zwracał uwagę prezes PZU.
Jak zauważył, najważniejsze są duże bazy danych:
Dzięki algorytmom możemy wówczas bardzo sprawnie przeprowadzić np. analizę zdjęć uszkodzonego auta, oceniać zakres szkody i szybko określić kwotę należnego odszkodowania. To istotnie skraca proces likwidacji szkód – nawet 40% spraw odszkodowawczych załatwianych jest ciągu trzech dni.
Roman Pałac podkreślił, że firma nie chce zastąpić ludzi komputerami. – Nie jest to naszą ambicją – powiedział.
Przeciwnie, zastosowanie sztucznej inteligencji ułatwi pracownikom wykonywanie wielu mniej atrakcyjnych zadań, pozostawiając więcej czasu na spotkania z klientami
– mówił.
Pałac ocenił, że z perspektywy klientów korzyść z zastosowania sztucznej inteligencji polega na tym, że np. w przypadku świadczeń życiowych, blisko 90% spraw może być rozpatrzona w jeden dzień:
W procesach likwidacji szkód majątkowych 40% spraw kończymy w ciągu trzech dni. A w kryzysowych sytuacjach, jak nawałnice, powodzie i inne kataklizmy, dzięki automatyzacji procesów i użyciu algorytmów sztucznej inteligencji, robimy to w ciągu 24 godzin.
Źródło: L. Grzegórska-Szpyt (PAP)
Redakcja: A. Dybcio