Rusza budowa nowego mostu na rzece Elbląg. To inwestycja związana z przekopem Mierzei Wiślanej
Rozpoczęły się prace przy przebudowie toru wodnego na rzece Elbląg i budowie mostu obrotowego w Nowakowie. To drugi etap budowy nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany – poinformował we wtorek Urząd Morski w Gdyni.
Jak podkreśliła rzeczniczka inwestora Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, obecnie wykonawca, Budimex SA przystąpił do robót związanych ze wzmacnianiem podłoża gruntowego pod drogę prowadzącą do mostu. W toku są również prace związane z przygotowaniem dróg technologicznych i zagospodarowaniem placu budowy pod kątem logistycznym – dodała. Wartość kontraktu wynosi 574 mln 73 tys. zł brutto, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.
To drugi etap budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Nowa droga wodna ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską z pominięciem Cieśniny Piławskiej. Aby kanał przez Mierzeję był funkcjonalny, należy wykonać szereg innych inwestycji, m.in. na rzece Elbląg do portu w Elblągu. Inwestycja, którą prowadzi Budimex, dotyczy przebudowy istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m. Brzegi zostaną obudowane i umocnione przy użyciu ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych, jednak bez robót czerpalnych.
Prace dotyczą wykonania kotew gruntowych o łącznej długości 202 tys. mb. Brzegi zostaną umocnione za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km (głębokość wbicia ścianki od -14 m do -21,5 m n.p.m.; łączna powierzchnia ścianek to 234 tys. m2, łączny ciężar ścianek to 37 400 ton stali). Brzegi umocnione zostaną za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km (głębokość ścian do -20 m n.p.m.; całkowita powierzchnia ścian szczelinowej to 64 390 m2; grubość ściany 0,8 m). Łączna powierzchnia nowych ścian i brzegów rzeki Elbląg wyniesie ponad 300 km2.
Na rzece Elbląg powstanie nowy most obrotowy w Nowakowie, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego. Parametry projektowanego obiektu: długość 104,3 m, a rozpiętość przęseł 2 x 51,5 m. Wykonane zostaną też drogi o długości 2 km.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Autor: A. Libudzka (PAP)
Redakcja: M. Rutynowski