Aktualności
Prezydent podpisał ustawę pozwalającą na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Prezydent podpisał ustawę pozwalającą na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Nowe połączenie – czyli przekop przez Mierzeję Wiślaną – ma umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego.
Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 roku.
Celem ustawy jest usprawnienie przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Przedsięwzięcie to ma umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego. Budowa kanału żeglugowego realizowana będzie przede wszystkim ze względu na interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa państwa.
Ustawa określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania inwestycji.
Organem powołanym do wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej będzie Wojewoda Pomorski, zaś ze względu na to, że część przedsięwzięć związanych z budową planowanej drogi wodnej będzie zlokalizowana w województwie warmińsko-mazurskim, wydanie decyzji dotyczącej tego typu inwestycji będzie musiało zostać poprzedzone konsultacjami z Wojewodą Warmińsko-Mazurskim.
Jednocześnie ustawa zakłada, iż wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, zostaną rozstrzygnięte w toku oceny oddziaływania na środowisko w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Organem właściwym w tym zakresie będzie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie, zaś Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku ma pełnić w tym przypadku rolę organu opiniodawczego. Taki podział kompetencji wiąże się z tym, że znacząca większość elementów architektoniczno-budowlanych składających się na projekt będzie znajdować się w granicach województwa pomorskiego, podczas gdy obszarowo inwestycja będzie położona w przeważającej mierze w województwie warmińsko-mazurskim.
Zgodnie z przepisami ustawy inwestorem ma być Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Ustawa wprowadza ułatwienia i szczególne rozwiązania prawne, które mają na celu skrócenie rzeczywistego czasu trwania postępowań administracyjnych, które muszą zostać przeprowadzone przed przystąpieniem do budowy nowej drogi wodnej.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
K.Kantor/A.Socha
PRZECZYTAJ TAKŻE
-
Powstanie nowy odcinek drogi 502. Dwa mosty zwodzone i mniej korków na Mierzeję
-
Ruch wahadłowy na Mierzei Wiślanej. Rozpoczęła się modernizacja drogi
-
Ile jednostek przeprawiło się przez kanał na Mierzei? Są najnowsze dane
-
Ruch przez Mierzeję Wiślaną przywrócony. Wciąż trwa naprawa zalanych mechanizmów


























