Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 7 °C pogoda dziś
JUTRO: 10 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Potrzebne kolejne konsultacje w sprawie ważnej drogi krajowej

fot. Przemysław Getka

Będą kolejne konsultacje społeczne dotyczące budowy drogi krajowej nr 16 przez Mazury – od Mrągowa do Ełku. GDDKiA złożyła bowiem dodatkowe informacje potrzebne do wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji – przekazała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie.

Rzecznik prasowa Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie Justyna Januszewicz wyjaśniła, że dokumenty, które w ostatnim czasie wpłynęły z GDDKiA, będą podlegały analizie nie tylko przez pracowników tej instytucji, ale też będą poddane konsultacjom społecznym. Dotyczą one ochrony przed hałasem terenów, przez które planowana jest inwestycja.

Rzecznik prasowy olsztyńskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Karol Głębocki powiedział, że złożony w ostatnich dniach grudnia dokument powstał w oparciu o informacje od samorządów, przez tereny których ma przebiegać inwestycja.

Wystąpiliśmy do urzędów gmin z prośbą o klasyfikację akustyczną obszarów podlegających ochronie przed hałasem dla terenów sąsiadujących z analizowanymi wariantami przedsięwzięcia

Pierwotnie dokument miał być gotowy do końca września, ale samorządy nie nadesłały na czas odpowiedzi i dlatego złożono go na koniec grudnia. Uzupełnienie dokumentacji dotyczącej ochrony przed hałasem nie było jedynym, jakie GDDKiA złożyło do pierwotnej dokumentacji ws. wydania decyzji środowiskowej dotyczącej DK 16 przez Mazury.

Zacięte spory zwolenników i przeciwników

Budowa DK 16 przez Mazury, tj. od Mrągowa przez Mikołajki i Orzysz do Ełku, od wielu lat budzi ogromne emocje nie tylko na Mazurach. Zwolennicy i przeciwnicy tej inwestycji toczą na ten temat zacięte spory. Zwolennicy DK 16 argumentują, że Mazury bez szybkiej drogi będą się stawały skansenem, że bez tej drogi nie ma szans na ściągnięcie do regionu inwestorów. Przeciwnicy przekonują, że zdegradowane zostaną bezcenne przyrodniczo tereny, że Mazury powinny się rozwijać w oparciu o czyste powietrze i przyrodę, a nie przemysł – w ocenie tej grupy wystarczy poszerzyć i wyprostować obecną „szesnastkę”, a nie budować nową, szeroką drogę przez cenne przyrodniczo tereny.

Olsztyńska Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska pracuje nad wydaniem decyzji środowiskowej od wielu miesięcy. Na razie nie może nawet orientacyjnie podać terminu wydania takiej decyzji.

Dokumenty, które ostatnio otrzymaliśmy będą wymagały konsultacji społecznych. Na razie nie możemy wskazać kiedy takie konsultacje społeczne przeprowadzimy, na pewno szeroko o nich poinformujemy tak, by każdy zainteresowany mógł wziąć w nich udział

– zapewniła Januszewicz.

Rekordowe zainteresowanie mieszkańców i organizacji ekologicznych

RDOŚ w Olsztynie już raz przeprowadzała konsultacje związane z budową DK 16 przez Mazury – wiosną 2021 roku wzięło w nich udział rekordowo dużo osób – nadesłano 1,8 tys. pism, z których wiele było podpisane przez grupy ludzi, nawet kilkusetosobowe.

RDOŚ dopuściła do udziału w postępowaniu środowiskowym na prawach strony siedem organizacji ekologicznych. Są to: Stowarzyszenie na rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego Mazur „Sadyba”, Stowarzyszenie Harcerski Ruch Ochrony Środowiska im. Św. Franciszka z Asyżu, Fundację „Dzika Polska”, Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot, WWF Polska, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków oraz Centrum Ochrony Mokradeł.

Kręgosłup województwa, który wymaga modernizacji

Droga nr 16, którą chce przez Mazury budować GDDKiA, ma mieć w sumie 77,5 km długości i przebiegać przez: Mrągowo – Kosewo – Baranowo (od strony południowej) – Mikołajki – Woźnice – Drozdowo – Orzysz (od strony północnej) – Strzelniki – Klusy – Chrzanowo – Ełk. Dostęp do trasy będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w Baranowie, Mikołajkach, Woźnicach, Drozdowie, Orzyszu (DK63), Strzelnikach, Klusach oraz Chrzanowie.

Droga nr 16 łączy zachodnią część regionu Warmii i Mazur ze wschodnią. Jest nazywana kręgosłupem województwa. W ostatnich latach zmodernizowany został odcinek od Olsztyna do Borek Wielkich koło Mrągowa, obecnie trwają prace na odcinku od Borek do Mrągowa. Na pozostałym odcinku trasa jest wąska, kręta, wyboista. Pokonanie trasy z Olsztyna do Ełku wymaga ponad dwóch godzin jazdy autem. (PAP)

Autor: J. Kiewisz-Wojciechowska
Redakcja: K. Ośko

Więcej w GDDKiA, konsultacje
GDDKiA: drogi są przejezdne. Jazdę utrudniają mgła i błoto pośniegowe

Wszystkie drogi krajowe są przejezdne. Na sieci dróg krajowych pracują 442 pojazdy do zimowego utrzymania - poinformowała w niedzielę rano Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad....

Zamknij
RadioOlsztynTV