Aktualności, Aplikacja mobilna, STYL i ZDROWIE
Polacy ostrożni w zakupach. Oszczędzają na elektronice, ale nie na lekach
Polacy najczęściej oszczędzają na zakupach urządzeń elektronicznych, a najrzadziej na farmaceutykach – wynika z raportu UCE Research i Shopfully. Spośród dziewięciu grup produktowych wymienionych w ankiecie respondenci najczęściej wskazywali elektronikę – 37,2 proc.
W ocenie autorów wynika to z wysokiej ceny jednostkowej tego typu produktów, które kupuje się relatywnie rzadko, przy czym najczęściej nie wynika to z najpilniejszej potrzeby.
W warunkach niepewności gospodarczej i presji inflacyjnej konsumenci unikają wymiany działającego sprzętu. Ponadto produkty elektroniczne są kupowane tylko raz na kilka lat i raczej nie robi się takich zakupów pod wpływem impulsu, jak np. w przypadku ubrań czy perfum
– zauważył Robert Biegaj z Shopfully.
Ekspert wskazał, że kiedy nieprzewidziany wydatek na produkty elektroniczny nagle staje się konieczny, np. z powodu awarii, Polacy częściej niż kiedyś sięgają po produkty outletowe czy używane.
W wielu gospodarstwach domowych podstawowy sprzęt elektroniczny jest już obecny. Duża część konsumentów nie widzi wyraźnych korzyści z wymiany na nowy model, ponieważ różnice między kolejnymi generacjami urządzeń często nie są wielkie
– zauważył.
Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się takie dobra jak meble domowe – 36,6 proc. wskazań, odzież – 35 proc., a także materiały budowlane, wykończeniowe i narzędzia – 34,2 proc.
Robert Biegaj zaznaczył, że meble i materiały budowlano-wykończeniowe to produkty o charakterze inwestycyjnym, a w czasach niepewności finansowej konsumenci są bardziej skłonni do rezygnowania z remontu czy wymiany wyposażenia wnętrz.
W tych kategoriach produktów w ostatnich latach obserwowaliśmy znaczący wzrost cen. Konsumenci często więc odkładają zakupy lub szukają tańszej alternatywy. Z kolei w przypadku odzieży klienci ograniczają zakupy dyktowane przez zmiany w modzie
– wskazał ekspert.
Na piątym miejscu w zestawieniu znalazły się kosmetyki, na których oszczędza 28,6 proc. ankietowanych, a na szóstym – produkty drogeryjne – z 23,1 proc. wskazań. Konsumenci starają się wydawać mniej na te kosmetyki, które nie są niezbędne. Częściej sięgają po tańsze marki lub poszukują promocji.
Spośród dziewięciu grup produktowych wymienionych w ankiecie, najmniejszy odsetek badanych wskazał farmaceutyki – 10,7 proc. Oszczędzanie na lekach bywa ryzykowne i może skutkować nieprzewidzianymi konsekwencjami – również finansowymi.
Na artykułach dla zwierząt domowych zamierza oszczędzać 12,9 proc., na produktach dla dzieci i zabawkach – 16,9 proc., a na żywności i napojach – 17,8 proc. W przypadku produktów pierwszej potrzeby trudno myśleć o ich zastąpieniu czy ograniczeniu.
W raporcie wskazano, że 19,5 proc. Polaków nie zamierza ograniczać swoich wydatków. Jak jednak zaznaczyli autorzy, w tej grupie respondentów mogli się znaleźć zarówno najzamożniejsi, którzy nie muszą oszczędzać, jak również ci najubożsi, którzy ograniczyli wydatki wcześniej i nie mają już z czego rezygnować.
Przy tym część Polaków jest już zmęczona „zaciskaniem pasa”. Po latach wysokiej inflacji ludzie pragną powrotu do normalności. Ta postawa może dotyczyć zwłaszcza grupy średnio zamożnych
– przypuszcza Biegaj.
Raport powstał na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez UCE Research i Shopfully na próbie 1032 Polaków w wieku 18-80 lat.
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy
Źródło: PAP