Olsztyn, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Olsztyn będzie miał nowy dworzec główny. Powstanie dwupiętrowy, nowoczesny budynek
Dwie spółki: PKP oraz PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje nowy dworzec oraz perony na stacji Olsztyn Główny.
Zgodnie z zapowiedziami zarządu spółki PKP S.A. stary dworzec będzie zburzony, a jego bryła zostanie zaprojektowana na nowo. Ma być to dwupiętrowy, w pełni nowoczesny budynek.
Zapewnimy połączenie powierzchni związanej z obsługą klientów z powierzchnią komercyjną
– powiedział w rozmowie z reporterem Radia Olsztyn Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.
Spółka chce, aby na nowym dworcu znalazły się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia oraz ogólnodostępne toalety. Projektowany budynek musi być w pełni przystosowany do obsługi osób o tzw. ograniczonej mobilności, czyli pasażerów niepełnosprawnych oraz np. podróżujących z małymi dziećmi lub większymi bagażami. Projektant musi także zapewnić połączenie nowego dworca z osiedlem Zatorze. Na razie nie wiadomo w jakiej formie. Może to być tunel lub kładka nad torami. Modernizacją układu torowego zajmie się spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przebudujemy perony i dojście do nich, wymienimy tory i ponad 70 rozjazdów
– wyjaśnił jej prezes Ireneusz Merchel.
Od podpisania umowy wykonawca ma rok na wykonanie dokumentacji projektowej. Później miałaby się rozpocząć właściwa budowa obiektu i modernizacja układu. To wszystko ma być dostępne dla podróżnych w 2023 roku. Jeszcze niedawno byliśmy świadkami długiego sporu administracyjnego między lokalnymi stowarzyszeniami, które domagały się wpisania obecnego dworca do rejestru zabytków, a Konserwatorem, który konsekwentnie odmawiał wpisania na tę listę całego budynku.
Chciałbym konserwatorowi podziękować, bo w całej tej trudnej sprawie zachował się bardzo racjonalnie, albo po prostu mądrze
– mówił Jerzy Szmit, członek zarządu spółki Telkol i szef PiS w okręgu olsztyńskim
Natomiast zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków zachowane zostaną zabytkowe, ale ruchome elementy dworca, czyli mozaika z jego wnętrza oraz przestrzenny napis „dworzec kolejowy” umieszczony na zewnątrz obiektu.
Wojewoda Artur Chojecki podkreślał z kolei, że budowa nowego dworca jest odpowiedzią na oczekiwania społeczne.
A te zostały potwierdzone w badaniach opinii publicznej
Nieoficjalnie wiadomo, że trwają dyskusje o połączeniu nowego dworca z inwestycją, którą ma przeprowadzić Retail Provider, właściciel olsztyńskiego PKS-u.
Chcemy to zrobić w taki sposób, żeby udogodnić dalsze działania
– przyznał Mirosław Antonowicz z zarządu PKP S.A.
Antonowicz nie był jednak w stanie odpowiedzieć na pytanie reportera Radia Olsztyn, czy jest szansa na to, by inwestycje PKP i Retail Provider rozpoczęły się w tym samym czasie. Dodajmy, że właściciel dworca PKS planuje zbudować w tym miejscu galerię handlową z podziemnymi parkingami dla autobusów.
Budowa nowego dworca głównego PKP w Olsztynie ma kosztować około 32 milionów złotych. Modernizacja stacji to już koszt rzędu 100 milionów złotych.
Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego
Autor: M. Lewiński
Redakcja: K. Ośko