Aktualności, Aplikacja mobilna
Ogłoszono przetarg na nowy etap prac przy budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną
Przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu obrotowego w Nowakowie to kolejny etap robót przy powstawania nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną.
Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na wykonanie tych robót. Chętne firmy mogą zgłaszać oferty do 22 czerwca.
Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Magdalena Kierzkowska, w tym etapie przebudowany zostanie istniejący tor wodny na rzece Elbląg o długości około 10,4 kilometra. Pobudowany zostanie również nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg. Planuje się, że prace na rzece Elbląg i w jej pobliżu potrwają do 30 miesięcy.
Na rzece zbudowane zostaną również niskie przystanie. Nadto powstanie most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. Wybudowany zostanie w odległości około 650 metrów w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego.
Prace budowlane w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwają od kilku miesięcy. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, a urobek z nich jest transportowany i hałdowany w południowej części przekopu. Zostanie wykorzystany do budowy obwiedni sztucznej wyspy.
Teraz na Mierzei Wiślanej trwa budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Zbudowane zostaną także dwa ruchome stalowe mosty, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą. Powstanie sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.
W trzecim etapie budowy kanału żeglugowego pogłębiony zostanie tor wodny na Zalewie Wiślanym. Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie blisko 23 kilometry, w tym przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg także ponad 10 kilometrów, a pozostałe około 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Głębokość kanału wyniesie 5 metrów.
Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.
Autor: PAP (A.Libudzka)
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy