Koronawirus, Aktualności, Aplikacja mobilna
Narodziny dziecka zgłaszajcie online – apeluje do rodziców Ministerstwo Cyfryzacji
Mimo ograniczeń, w wielu miejscach życie toczy się takim samym trybem jak dotąd. Codziennie na świat przychodzą dzieci, których narodzenie trzeba zgłosić.
Ministerstwo Cyfryzacji zaapelowało do rodziców, aby robili tego osobiście w urzędzie, ale zostali w domu i zrobili to online. Rodzice maluchów mają 21 dni od otrzymania karty urodzenia na to, aby zgłosić narodzenie nowego członka rodziny. To konieczne po to, by dziecku nadano numer PESEL, otrzymać odpis aktu urodzenia i zameldować syna lub córkę. Wszystkie te sprawy można załatwić w domowym zaciszu. Wystarczy komputer i krótka chwila.
Wiele urzędów w Polsce w ostatnich dniach zmieniło organizację pracy i zamknęło drzwi. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca do korzystania z e-administracji. W niektórych miastach, w związku z wprowadzonymi ograniczeniami, pewne usługi procedowane są tylko online. Należy do nich m.in. obowiązek zgłoszenia narodzin dziecka. Taki obowiązek istnieje. Dzięki internetowi nie trzeba ryzykować wychodząc z domu.
Zgłoś narodziny dziecka online – TUTAJ
Aby zarejestrować narodziny dziecka należy wejść na stronę www.GOV.pl Znajdują się tam wszystkie dostępne e-usługi, ich proste opisy i elektroniczne formularze, które wystarczy tylko wypełnić, podpisać i wysłać. Jak można je podpisać? Profilem zaufanym. Jeśli go nie masz, sprawdź jak go założyć. Profil zaufany założony, jesteście na www.GOV.pl W prawym górnym rogu strony jest wejście na konto Mój GOV. Należy kliknąć i zalogujcie się profilem zaufanym. Po zalogowaniu wybrać e-usługę Zgłoszenie urodzenia dziecka.
Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji cały proces to tylko pięć prostych kroków.
- Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem.
- Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.
- Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.
- Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.
- Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go profilem zaufanym.
W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu – mogą się przydać gdyby kierownik Urzędu Stanu Cywilnego (USC) potrzebował wyjaśnień.
Elektroniczne dokumenty
Nasza e-usługa umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin dziecka, ale i załatwienie kilku innych spraw. Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik USC sporządza akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu. Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną
– mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Od czerwca 2018 narodziny ponad 81 tysięcy dzieci zgłoszono online.
Autor: PAP
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy