Na mierzei praca wre. Trwa budowa sztucznej wyspy
Pierwsze barki dostarczają już kamień hydrotechniczny na budowę sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Jej wykonawca, konsorcjum NDI/Besix gromadzi ten materiał w porcie morskim w Elblągu.
Na początek na budowę dowożona jest najdrobniejsza frakcja kamienia, trafiło go tam już około 10 tysięcy ton. Najlepszym sposobem dowozu kamienia na budowę na wodzie jest wykorzystanie rzeki Elbląg i samego zalewu. Całą operacją dostarczania go na wyspę zajmuje się wykonawca I etapu, czyli konsorcjum NDI/Besix.
– To oni kupują kamień w kopalniach, dowożą go pociągami do Elbląga na plac przeładunkowy w porcie, a potem transportują drogą wodną na budowę – tłumaczy Arkadiusz Zgliński, dyrektor elbląskiego portu.
Posłuchaj relacji Miry Stankiewicz
B
Transport wodny odciąża drogi lądowe, a to był jeden z argumentów przeciwników przekopu, którzy nie chcieli ciężkiego sprzętu na jedynej drodze na Mierzei Wiślanej. Umowa między NDI/Besix a Portem Morskiem dotyczy 140 tys. ton kamienia i opiewa na kilkaset tysięcy złotych. Została zawarta na 15 miesięcy.
Autor: M. Stankiewicz
Redakcja: K. Piasecka