Elbląg, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Na Kanale Elbląskim będą śluzowane dwa statki jednocześnie
Aby zmniejszyć natężenie pracy zabytkowych urządzeń Kanału Elbląskiego Wody Polskie zdecydowały, że w tym sezonie dwie jednostki będą przeciągane po pochylniach jednocześnie.
Andrzej Winiarski, prezes Wód Polskich w Gdańsku, które administrują Kanałem Elbląskim, powiedział, że decyzje o śluzowaniu na raz dwóch jednostek podjęto po raz pierwszy od ośmiu lat.
Pozwala na to dokumentacja techniczno-ruchowa. Jednostki będą się wahadłowo mijały, dzięki czemu, mamy nadzieję, przepustowość zwiększy się o 20-25 procent.
Kanał Elbląski został zbudowany w połowie XIX wieku, by połączyć jezioro Jeziorak z Elblągiem. Ponieważ między Jeziorakiem a Elblągiem różnica poziomów wynosi 99,5 metra projektant kanału Georg Jacob Stenke zbudował system śluz i pięciu pochylni, które pomagają pokonać tę różnicę poziomów.
Pochylnie to obiekt hydrotechniczny wyrównujący różnicę poziomów. Statki wpływają na platformy, które po szynach są ciągnięte pod górę. Jest to ogromna atrakcja turystyczna, jedyna tego typu w kraju i nieliczna na tle świata.
Dziennie przez pochylnię w Buczyńcu, Kątach i Oleśnicy wykonywanych jest około 30 śluzowań. To zbyt wiele dla zabytkowych urządzeń. Dlatego Wody Polskie chcą, by przy jednym wprawianiu maszyn w ruch śluzowały się dwa statki.
Dodatkowo ogłoszono zamiar zbudowania obrotnicy dla statków na kolejnej pochylni – Jelenie – dzięki czemu rejsy wydłużą się. Aby turyści nie wracali z dłuższej trasy ponownie do Buczyńca w Jeleniach ma powstać m.in. parking, który pozwoli autokarom odbierać zorganizowane grupy, które rozpoczęły rejs w Buczyńcu. Rejsy do pochylni Jelenie mają być możliwe za 2 lata.
Kanał Elbląski jest wpisany na listę pomników historii, trwają starania, by umieścić go na liście UNESCO.
Kanał Elbląski zostanie zmodernizowany. Gmina Rychliki i Wody Polskie podpisały umowę
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy za J. Kiewisz-Wojciechowska (PAP)