Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Licealiści zaprezentowali innowacyjne projekty badawcze. „To w przyszłości zaprocentuje”

Fot. K. Burdalska/LO3

W olsztyńskim Liceum Ogólnokształcącym nr 3 odbył się Szkolny Festiwal Explory. To część projektu Gdynia Explory Week.

– Młodzi naukowcy z liceum prezentowali innowacyjne projekty – mówi Danuta Gomolińska, dyrektorka LO 3.

Mamy do czynienia z projektami naukowymi, które wypłynęły od młodzieży. Sami zdecydowali z jakiego przedmiotu, w jakiej dziedzinie i czego będzie ten projekt badawczy dotyczył. Znaleźli opiekunów, czyli nauczycieli z naszego liceum. To, co obserwujemy dzisiaj w szkole, to już jest efekt ich kilkumiesięcznej pracy.

00:00 / 00:00

Julia Młot ze swoją grupą przygotowała projekt „Jak barwa światła wpływa na wzrost i rozwój fasoli?”.

Najlepiej rozwijały się fasolki pod zielonym światłem – był to najszybszy rozwój, najszybciej rosła i wypuszczała liście. Najsłabiej pod niebieskim światłem. W sumie wcale się nie rozwinęła. Uważam, że doświadczenie jest warte powtórzenia. Pewnie można je wykorzystać w przyszłości w hodowli roślin.

00:00 / 00:00

Amadeusz Baluta i Michał Melnyczok sprawdzali, czy można zarobić na morenowych wzgórzach.

Nasze badania polegały na sprawdzeniu stanu gleby, Ph i kąta stoków. (…) Na terenie województwa nie znaleźli wykorzystań fotowoltaiki na wzgórzach, a wydaje się to być bardzo efektywnym sposobem ze względu na korzystny kąt padania promieni słonecznych.

00:00 / 00:00

Natomiast Dominik Koziatek badał wpływ muzyki na naukę w szkole.

Zastosowałem różne typy muzyki, głównie muzykę spokojniejszą, relaksacyjną. Czasami używałem muzyki bardziej popularnej, rockowej i soundtracków z gier. One dobrze się przyjęły – też pomagały. Muzyka popularna, którą ludzie znają, niestety rozpraszała. Wpadała za bardzo w ucho i mieszała.

00:00 / 00:00

Aleksandra Kurzeja i Mira Szczepaniak zajęły się badaniem wpływu barwy światła na fotosyntezę moczarki kanadyjskiej oraz jej rozwój.

W białym i zielonym świetle uzyskaliśmy najlepsze wyniki fotosyntetyczne. W niebieskim świetle moczarka kompletnie się nie rozwinęła i zaczęła gnić. W czerwonym świetle przypływ tlenu był największy, lecz później ten tlen zaczął najszybciej uciekać z cylindra. (…) Generalnie badałyśmy wpływ długości fal świetlnych na rozwój moczarki. Najdłuższe wydziela światło zielone i ta moczarka najlepiej rozwijała się w tym środowisku.

Fot. K. Burdalska/LO3

Przewodniczący jury profesor Stanisław Czachorowski z Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM w Olsztynie odczytał werdykt i pochwalił wszystkich młodych naukowców, którzy uczestniczyli w projekcie.

Pierwsze miejsce uzyskał projekt „Wpływ barwy światła na intensywność fotosyntezy u moczarki kanadyjskiej”. Ze względu na dobrą prezentację, jak również uzasadnienie merytoryczne po co to robić i jaką uczennice widziały możliwość zastosowania: do produkcji tlenu w pomieszczeniach zamkniętych, do oczyszczania powietrza, jak również w hodowli akwaryjnej. Wskazały te przykłady, w których znajdzie ich pomysł zastosowanie. Dobra metodologia, zresztą u wszystkich czterech propozycji. Nagroda dla uczniów, że się odważyli spróbować sprawdzić, na czym polega nauka i wielkie brawa za odwagę. Wystąpienie publiczne, przynajmniej było widać, nie dla wszystkich jest łatwe, ale to bardzo dobrze. Jeśli nie w szkole się tego nauczyć, to gdzie?

00:00 / 00:00

– Takie prezentacje to znakomita lekcja dla młodych naukowców – uważa członek jury, doktor inżynier Bartosz Nowak z Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Uczniowie mieli okazję do zaprezentowania się w trochę szerszym gronie. Mieli okazję wysłuchać uwag, w jaki sposób mają poprawić swoją prezentacje, w jaki sposób zaprezentować wyniki. I mieli również okazję przedyskutować z osobami z zewnątrz wyniki swoich prac, podyskutować na temat metodologii i innych czynników wpływających na to, co trzeba zrobić, żeby uzyskać poprawne wyniki naukowe.

00:00 / 00:00

Członek jury, doktor nauk weterynaryjnych Jarosław Młynarczuk z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk w Olsztynie podkreśla, że takie spotkania młodych naukowców są niezwykle potrzebne.

Jest to w zasadzie jedyny taki moment, kiedy wcześniej można młodych ludzi przygotować do wystąpień publicznych, do analizowania już – niekoniecznie naukowo – swoich własnych osiągnięć. Coś takiego powinno być kontynuowane, zwłaszcza, że widać było zainteresowanie młodszych roczników, tym jak prezentują się ci starsi. Warto to kontynuować, bo z biegiem czasu, prawdopodobnie, ten poziom prezentacji i prezentowanych tematów będzie stawał się coraz wyższy, a to w przyszłości zaprocentuje: lepsze kadry, lepsi naukowcy, lepsi nauczyciele.

00:00 / 00:00

Finał regionalny odbędzie się w kwietniu, a ogólnopolski w Gdyni w październiku przyszłego roku. Konkurs Explory został stworzony z myślą o młodych pasjonatach nauki i nowych technologii.
W tym roku wygrał go 15-letni Filip Piękoś. Uczeń Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Jarosławiu stworzył pierwszą na świecie bezdotykową klawiaturę dla osób niepełnosprawnych ZELTA K6.

Fot. K. Burdalska/LO3

Fot. K. Burdalska/LO3

Autor: P. Karpiszen
Redakcja: M. Rutynowski

RadioOlsztynTV