Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Mrągowo, Region
„Kręgosłup kolejowy Mazur” wróci na mapę regionu
Kolej wróci do Mrągowa i Mikołajek. W ubiegłym tygodniu rząd przyjął aktualizację Krajowego Programu Kolejowego.
Jedną z ujętych w nim inwestycji jest linia nr 223, biegnąca z Czerwonki przez Biskupiec, Mrągowo i Mikołajki do Ełku. Linia została zlikwidowana w 2009 roku. W niektórych miejscach zostały jeszcze kolejowe szyny, ale w wielu miejscach ich nie ma. Teraz to wszystko ma zostać odtworzone.
To decyzja rządu, aby linia 223 – kręgosłup kolejowy Mazur – wrócił na mapę połączeń kolejowych. Ta linia daje możliwość dotarcia do pracy, do szkoły, czy do szpitala
– przekonywał profesor Norbert Maliszewski, szef Rządowego Centrum Analiz.
Linia ma także mieć istotne znaczenie turystyczne.
Ta linia cieszyła się dużym zainteresowaniem. Niektórzy pamiętają jeszcze pociągi nocne – pociągi typowo turystyczne, bo one jeździły w sezonie letnim – z Berlina przez Mikołajki i Orzysz do Ełku. Wielokrotnie na spotkaniach z mieszkańcami czy to Mrągowa, czy to Orzysza wszyscy wspominali, że byłoby dobrze, gdyby ta linia została przywrócona do ruchu
– powiedział poseł PiS Jerzy Małecki.
Przyjęcie przez rząd aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego to decyzja, która pozwala rozpocząć prace nad odtworzeniem linii.
Decyzją rządu przyjęto aktualizację Krajowego Programu Kolejowego, to jest już ostateczne decyzja, która sprawia, że można rozpocząć proces planowania, uzyskiwania zezwoleń, proces generalnie realizowania tego projektu. Jest też zapewnione finansowanie. To jest decyzja, która sprawia, że ta linia po prostu powróci
– zapewnił profesor Norbert Maliszewski.
Inwestycje zapisane w Krajowym Programie Kolejowym mają być zrealizowane do 2030 roku. Koszt odtworzenia linii przez Mrągowo i Mikołajki do Ełku jest szacowany na prawie 600 milionów złotych.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: K. Ośko