Kanał Niegociński idzie do remontu
Administrator mazurskich jezior, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Warszawie zapowiada, że w tym roku rozpocznie się remont Kanału Niegocińskiego, który łączy jeziora Niegocin i Tajty. W związku z tym żeglarze będą musieli płynąć przez Giżycko.
Kanał Niegociński ma długość 1200 metrów i łączy jeziora Niegocin i Tajty. Pływają po nim przede wszystkim mniejsze jednostki, ale i tak latem bywa na nim tłoczno. O planach rozpoczęcia remontu tego szlaku poinformowała rzecznik prasowa RZGW Urszula Tomoń. Z przekazanych przez nią informacji wynika, że w tym roku „rozpoczną się prace budowlane, które obejmą rozbiórkę starych, zniszczonych umocnień brzegów i odbudowę ubezpieczeń brzegowych”. Kanał ma być też udrożniony, tak by przywrócić mu głębokość żeglowną 1,5 metra. Koszt remontu wyniesie 11,5 mln zł.
Remont Kanału Niegocińskiego będzie sporym wyzwaniem dla żeglarzy. „Ruch z tego kanału będzie musiał przejąć Kanał Łuczański płynący przez Giżycko. Pewnie trzeba będzie opracować nowy harmonogram otwierania mostu obrotowego tak, by jak najwięcej łodzi mogło pokonać kanał, a jednocześnie nie odcinać od miasta niektórych ulic Giżycka. Będziemy musieli nad tym się porządnie zastanowić” – powiedział burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz.
Kanał Łuczański płynie przez Giżycko, rozciąga się nad nim most obrotowy – jedyny tego typu w Europie. Most jest otwierany ręcznie, by mogły pod nim przepłynąć łodzie i statki. W czasie otwarcia mostu ci, którzy chcą się przedostać do leżącej za kanałem części miasta, muszą nakładać kilka kilometrów. Kanał Łuczański jest bardzo popularny wśród żeglarzy, latem pokonuje go co dnia nawet kilkanaście tysięcy łodzi.
Remont Kanału Niegocińskiego nie będzie jedynym przedsięwzięciem realizowanym w tym roku przez RZGW na Mazurach. Tomoń przyznała, że będą kontynuowane rozpoczęte w poprzednich latach prace na Kanale Jeglińskim w Karwiku (będą naprawiane jego brzegi i będzie udrażniany) oraz nadal będzie przebudowywany jaz Krutyń na rzece Krutyni.
„Planujemy także rozpoczęcie robót w korycie rzeki Pisy od ujścia do Narwi do miejscowości Jeże. Prace będą polegały na wybudowaniu opasek materacowo-kamiennych i udrożnieniu rzeki tak, by przywrócić głębokość żeglowną” – powiedziała Tomoń.
RZGW przygotowuje także dokumentację, która ma pozwolić na zdobycie pieniędzy na remont śluzy Guzianka I i budowę śluzy Guzianka II. Projekt ten z pieniędzy nowej unijnej perspektywy chcą realizować mazurskie samorządy skupione w Stowarzyszeniu Wielkie Jeziora Mazurskie oraz RZGW. Wartość projektów planowanych w przyszłości szacowana jest na 105 mln zł. (pap/os)